Сучасні технології у традиційних експедиційних формах пошуково-дослідницької роботи з учнівською молоддю - Департамент освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації - ВИСТАВКОВА ЗАЛА - Виставкова зала - Освіта Запорізького краю 2016
ГоловнаРеєстраціяВхід Освіта Запорізького краю 2016 Субота, 03.12.2016, 09:43
  Виставкова зала Вітаю Вас Гість | RSS

 
 
Головна » Статті » ВИСТАВКОВА ЗАЛА » Департамент освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації

Сучасні технології у традиційних експедиційних формах пошуково-дослідницької роботи з учнівською молоддю
Експедиція — одна з організаційних форм досліджень, пов'язана з переміщенням дослідників по території, що вивчається на заздалегідь спланованих маршрутах. Це подорож, яка проводиться з учнівською та студентською молоддю з метою вивчення історії рідного краю, довкілля, явищ соціального життя, світової цивілізації, географічних, етнографічних, історичних об'єктів та їх дослідження з використанням технічних засобів пересування або ж без них. Під час проведення експедиції можливе подолання природних перешкод (перевалів, порогів, печер тощо). В сучасних умовах використання експедиційної роботи у навчанні і вихованні підростаючого покоління є справою вкрай необхідною. Впровадження сучасних технологій розширило можливості для дослідження та спростило пошук інформації, доступ до якої раніше часто був неможливий. Це, насамперед, відноситься до використання супутникових та історичних карт, роботи з каталогами літератури, можливості отримання консультації фахівців. Також, комп’ютеризація та підключення до мережі Інтернету дозволило частково розв’язати проблему з розміщенням інформації, публікацій, полегшило процес висвітлення результатів пошукової роботи та зробило її доступною для загального користування. Безпосередніми прикладами використання сучасних технологій в експедиціях є: • підготовка картографічного матеріалу експедиції за супутниковими знімками (SAS-планета, Вікімапія, Яндкес-карти); • нанесення краєзнавчих об’єктів та їх місця розташування на карту за допомогою навігаційної системи GPS. • побудова інтерактивної карти за підсумками експедиції: нанесення маршруту, краєзнавчих об’єктів на карту, з можливим використанням анімацій. • виготовлення медіа презентацій, відеороликів, фільмів. З розвитком сучасних технологій цей список постійно оновлюється та поповнюється новими, ще більш цікавими можливостями. В той же час, дослідницька діяльність у формі експедицій є одним з найулюбленіших занять дітей. Оскільки, з одного боку, експедиції звільняють учнів від рутинної шкільної атмосфери, від якої продовж навчального року школярі стомлюються, а з другого — роблять їх повноправними учасниками і виконавцями конкретних дій, самостійними і відповідальними за свої рішення. Таким чином, діти можуть реалізовувати себе, розкриваючи і розвиваючи свої здібності, мають змогу привчатись до спілкування з однолітками і старшими однодумцями, оволодівають навиками життя у польових умовах. Це сприяє формуванню навичок співпраці у колективі, взаємодопомоги і підтримки. Реальне залучення учнів до конкретних природоохоронних чи пам’яткоохоронних справ дає їм можливість відчути свою причетність до проблем рідного краю, виховує почуття відповідальності та патріотизму. У процесі організації та проведення експедиції умовно можна виділити три етапи. 1 етап — підготовчий. Головною складовою успіху експедиції є вибір теми. Не варто обирати тему, яка вже достатньо вивчена, особливо якщо цим займались відомі краєзнавці, вчені. Значну роль відіграє особиста життєва позиція вчителя, його авторитетність, фаховість, впевненість, закоханість у свою справу, вміння захопити ідеєю організації дослідницько-краєзнавчої експедиції. Бажано, щоб обрана тема відображала особливості регіону, краю, його невідомі або маловивчені сторінки. Розпочинати підготовку експедиції рекомендуємо з визначення конкретної мети і завдань, які залежать від рівня розвитку і підготовки дітей, потреб у дослідженні теми чи об’єкта, від району подорожі тощо. Вікові особливості у фізичній і психологічній підготовці, різні інтереси можуть значно ускладнити подорож, що не буде сприяти виконанню завдань експедиції. Кількісний склад групи залежить від завдань експедиції та району досліджень і може коливатись від 5 до 12–15 осіб. Керівник має добре знати дітей, бути обізнаним про стан їх здоров’я. Всі діти обов’язково повинні пройти медичний огляд. Навчальні заклади та органи управління освітою під час підготовки та проведення походів з учнівською і студентською молоддю повинні керуватися Інструкцією щодо організації та проведення туристських спортивних походів з учнівською та студентською молоддю (наказ МОНУ від 02 жовтня 2014 року № 1124). Вона регулює повноваження керівника навчального закладу, органу управління освітою, який проводить похід; вимоги до формування туристських груп та учасників походів; вимоги до керівника, заступника керівника туристської групи; права та обов’язки учасника походу; порядок підготовки та проведення походів. На даному етапі важливим є складання плану підготовки експедиції. Процес планування передбачає вивчення літератури про район подорожі та організацію мандрівок, проведення консультацій, формування списку об’єктів для дослідження. Здійснення заходів планується паралельно і поетапно (чим детальніше, тим краще). Планування має включати різні напрями: організація розподілу обов’язків в групі, розробка маршруту, підготовка документів групи, підбір спорядження для експедиції, підготовка кошторису витрат, підготовка програми збору і систематизації краєзнавчих матеріалів під час експедиції. 2 етап — проведення. Проводити експедиції радимо в межах ступеневих туристичних походів (від 30 до 75 кілометрів за 3-6 днів), коли спортивна частина не є основною. На маршруті варто насамперед дотримуватись складових плану експедиції, видів роботи, їх терміну. У ході експедиції учитель здійснює огляд краєзнавчих об’єктів на місці, конкретизує завдання для учнів, розподіляє дітей на групи. Особливу увагу слід приділити фіксації результатів досліджень, веденню польових документів та щоденника. Форми і методи досліджень повинні бути зрозумілими, простими, доступними для дітей і водночас захоплюючими; вони мають давати учням відчуття радості першовідкриття та підкреслювати значимість виконуваної роботи. 3 етап — підведення підсумків. Хоча експедиція і закінчилась, але робота групи продовжується. Можна виокремити такі елементи: • складання загального звіту, • підготовка матеріалів для публікацій у засобах масової інформації, • розміщення на сайтах, • оформлення виставок зібраних матеріалів, • передача матеріалів до музеїв, • підготовка звітів чи його елементів до участі у обласних та Всеукраїнських конкурсах. Так, результати експедицій можна висвітлювати на таких діючих щорічних конкурсах, як: • Всеукраїнська краєзнавча експедиція учнівської молоді «Моя Батьківщина – Україна». • Всеукраїнський конкурс на кращу туристсько-краєзнавчу експедицію учнівської молоді з активним способом пересування «Мій рідний край». Зібрані матеріали можуть бути основою для написання творчих робіт на Всеукраїнський конкурс-захист науково-дослідницьких робіт Малої Академії Наук, Обласного конкурсу юних екскурсоводів «Край, в якому я живу: екскурсія для друга». Варто зазначити, що творчі роботи, написані на основі власних експедиційних досліджень, а не фактів з літератури чи Інтернету, є більш конкурентними на обласних та Всеукраїнських конкурсах пошуково- та науково дослідницьких робіт учнівської молоді. Крім того, залучення учнівської молоді до експедиційної діяльності – це чудова можливість сформувати та виховати підростаюче покоління з широким колом інтересів, яке здатне творчо мислити, шукати та знаходити нестандартні рішення, яке вміє аналізувати та виокремлювати головне від другорядного. Та, найважливіше, в експедиціях діти вчаться цінувати і берегти природу та історико-культурну спадщину свого краю, що і є безпосередньою запорукою патріотизму та любові до своєї країни.

Джерело: http://kerivnuk-tyrgryp.blogspot.com/
Категорія: Департамент освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації | Додав: (15.02.2016) | Автор: Янущенко Дмитро Вікторович E
Переглядів: 370 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 4.5/60
Всього коментарів: 2
2  
Хороший блог. В нем я подчеркнула много новой информации из раздела методические разработки как правильно оформлять работы на областной конкурс, чтоб получить желаемый результат и привлечь к исследовательской деятельности больше детей.

1  
Досить цікавий блог - є справді багато корисної інформації. Думаю, це гарна ідея, хоча й не нова, залучати дітей до пошуків у походах. Особливо коли наші учні потрапили в інтернет-залежність. Обов’язково візьму собі на замітку викладені матеріали. Дякую

Ім`я *:
Email *:
Код *:
 
 

Вхід на сайт

Пошук

Архів записів


Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • ІнтерБрама
  • Кафедра менеджменту
  • Портал інклюзивної освіти
  • Інновації та інноватика

  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

     

    Copyright MyCorp © 2016
    Безкоштовний хостинг uCoz