Використання проектної технології в початковій школі - Михайлівський район - ВИСТАВКОВА ЗАЛА - Виставкова зала - Освіта Запорізького краю 2016
ГоловнаРеєстраціяВхід Освіта Запорізького краю 2016 Субота, 03.12.2016, 09:45
  Виставкова зала Вітаю Вас Гість | RSS

 
 
Головна » Статті » ВИСТАВКОВА ЗАЛА » Михайлівський район

Використання проектної технології в початковій школі
Використання проектної технології в початковій школі Підготувала вчитель початкових класів КЗ «Любимівська ЗОШ І-ІІІ ст.» Михайлівського району Шепель Ірина Олексіївна, спеціаліст І категорії Зміст Вступ ………………………………………………………3 Методика створення уроку-проекту……………………..5 Урок-проект в 1 класі……………………………………..7 Урок-проект в 2 класі…………………………………….13 Урок-проект в 3 класі………………………….…………19 Висновки ………………………………………………….28 Список використаної літератури ………………………..30 Вступ Без творчого вчителя не може бути, ні нової школи, ні нового суспільства, ні ні вільної України. О.Захаренко Держава ставить перед учителем початкових класів завдання створити умови для розвитку особистості кожного учня, вдосконалити роботу з обдарованими дітьми, формувати спосіб життя з метою швидкої адаптації учнів до соціальних змін у суспільстві. Одним із шляхів реалізації даних завдань є використання проектної технології. Вона сприяє продуктивному навчанню, коли відбувається не просто засвоєння певної суми знань, проходження освітньої програми, а реальне використання, розвиток та збагачення власного досвіду учнів та їх уявлення про світ, формування ключових компетентностей. Навчальний проект для учнів – це можливість щось зробити самостійно чи з товаришами; це нова й незвична діяльність, що допомагає виявити свої нахили і здібності, самоствердитися, застосувати свій життєвий досвід; це дослідження; це корисна справа; це нові відкриття й нові знання; це просто цікаво, тому що незвично. Навчальними програмами передбачено 2 уроки-проекти з природознавства у 1 класі («Моє улюблене місце відпочинку на природі», «Як облаштувати джерело?»), 6 уроків у 2 класі («Походження назв рослин і тварин», «Як готуються до зими бджоли?», «Не зривай первоцвітів», «Квіти в моєму житті», «Книга скарг природи», «Лісова аптека»), 2 уроки у 3 класі («Виявлення пилу в повітрі та встановлення джерел його забруднення», «Захисти природу»), 2 уроки у 4 класі («Вивчення небесних тіл за допомогою наземних телескопів та космічних апаратів», «Речовини навколо нас»). У 3 класі з курсу «Я у світі» програмою заплановано урок-проект «Славетні українці». Проект - це активний метод навчання, який стимулює пізнавальну активність і самостійність учнів, посилює інтерес до навчання, розвиває творче, продуктивне мислення, вчить культурі спілкування. Він - ефективний засіб розвитку пізнавального інтересу учнів. Участь у роботі над колективними або індивідуальними проектами сприяє формуванню у молодших школярів уміння відбирати і аналізувати інформацію, працювати з енциклопедіями, довідниками, спеціальною літературою, присвяченою різним формам життя і діяльності людини, галузям техніки, науковим відкриттям, використовувати можливості інформаційних технологій. Використання проектної технології у початковій школі має свою специфіку: слід враховувати вікові та психологічні особливості учнів. Усі етапи проектної діяльності повинні ретельно контролюватися вчителем, оскільки і теоретичних, і практичних знань та вмінь у молодших школярів ще мало. Проекти для початкової школи у більшості випадків мають бути короткотривалі. Залучення молодших школярів до проектної роботи сприяє формуванню в них таких компетентностей: уміння працювати в колективі; уміння розділяти відповідальність; аналізувати результати діяльності; відчувати себе членом команди; формувати навички аналітичного погляду на інформацію; здатність до адекватної самооцінки. Методика створення уроку-проекту Виконання проекту потребує особливої підготовки як вчителя, так і учнів. Слід завчасно проаналізувати календарне планування з усіх предметів, зібрати теми близькі за змістом або метою використання, виділити провідну тему чи декілька тем, які будуть винесені на проектування, робота над якими потребує засвоєння учнями необхідних знань і формування необхідного досвіду. Проект – це індивідуальна, частіше групова або колективна діяльність школярів, яка спрямована на створення певного унікального кінцевого продукту. Проект розглядають як "п’ять П": проблема, планування, пошук інформації, продукт, презентація. Робота за методом проектів передбачає постановку певної проблеми і наступне її розкриття, розв’язання, з обов’язковою наявністю ідеї та гіпотези розв’язування проблеми, чітким плануванням дій, розподілом ролей, відповідальності учасників проекту за свою частину роботи. Це забезпечує позитивну мотивацію і диференціацію в навчанні, активізує творчу діяльність учнів під час виконання проекту, сприяє здійсненню індивідуального підходу в класах з різним рівнем підготовки під час вивчення та засвоєння нового матеріалу. Основні етапи роботи у проекті 1 етап – Організаційний Учитель повідомляє учням тему, мету, кінцевий продукт проекту, завдання, план роботи. Усе це обговорюється в класі, учні вносять свої пропозиції. 2 етап – Підготовчий Відбувається збір матеріалу, ознайомлення з навчальною інформацією, виконання тренувальних вправ. 3 етап – Проектна робота Починається проектування "макета", опрацювання зібраної інформації, її коригування. На цьому етапі учні звертаються до довідників, словників, до вчителя для одержання додаткової інформації. 4 етап – Оформлювальний На цьому етапі відбувається остаточне оформлення кінцевого продукту (малювання, складання, розфарбовування, оформлення презентації тощо). Це може відбуватися як у школі, так і вдома. 5 етап – Презентація проекту Учні розповідають про свою роботу у проекті, демонструють кінцевий продукт, захищають ідею, зміст, відповідають на запитання опонентів. Результатом пошукової роботи може бути: випуск збірок, буклетів, презентація результатів, захист проектів, проведення свят, підсумкових уроків. Захист проекту – кульмінація всієї дослідницької роботи. Проводиться він за участю всіх співавторів проектів. Запрошуються гості: учні інших класів, батьки, вчителі. В ході захисту проектів учні вчаться чітко і переконливо викладати інформацію, захищати свою точку зору, ставити питання, слухати один одного. Багатьом дітям такі виступи допомагають повірити у свої сили, в себе. Постійне впровадження активних методів навчання у практику роботи початкової школи робить процес навчання цікавішим, орієнтованим на особистість учня. 6 етап – Підбиття підсумків На цьому етапі вчитель (координатор проекту) та учні (учасники проекту) аналізують виконану роботу, виявляють її переваги та недоліки, оцінюють свою участь у проекті, складають плани на майбутнє. Метод проектів дозволяє працювати з учнями молодшої школи з різним рівнем підготовленості. Обдаровані учні, які випереджають у своєму розвитку однолітків, можуть з успіхом розробляти довготривалі проекти, бути керівниками своїх груп. Мною було проведено три відкритих уроки-проекти «Своя сторінка букваря» у 1 класі, «Як бджоли готуються до зими?» у 2 класі, «Виявлення пилу в повітрі та встановлення джерел його забруднення» у 3 класі. Використовуючи проектну діяльність я переконалась, що учні краще почали аналізувати, зіставляти, виділяти головне, вміло застосовувати набуті навички на практиці, набули комунікативних навичок. У них підвищується інтерес учнів до знань. Урок-проект в 1 класі Тема. Урок-проект «Своя сторінка букваря». Узагальнення про вивчені звуки та букви. Звуковий аналіз слів. Мета проекту: поглибити знання про процес виготовлення книжки, її складові частини; закріпити вміння читати слова з вивченими літерами, розвивати зв’язне мовлення, творчу уяву; виховувати шанобливе ставлення до книги. Ключове питання: як створюється сторінка «Букваря»? Тематичні питання: 1. Яке значення має «Буквар» для першокласника? 2. Із чого складається книжка? 3. Хто працює над створенням книжки? 4. Якою повинна бути сторінка «Букваря»? Навчальні предмети: навчання грамоти, образотворче мистецтво. Форма проведення: урок-проект. Тривалість – тиждень. Обладнання: виставка дитячих малюнків на теми: «Сонечка», «Де сховалась буква С?»; оформлена сторінка «Букваря», виставка букварів, словник + довідник для початкової школи, магнітофон, диск, конверти з картками на позначення звуків, фото синички і снігура. План виконання проекту. 1. Обговорення в класі ідеї проекту. 2. Висловлення міркувань щодо форми представлення результату (виготовлення сторінки букваря, оформлення виставки малюнків). 3. Розгляд і аналіз змісту сторінок чотирьох різних букварів, відбір найвдалішого матеріалу, ідеї щодо власної творчості. 4. Створення виставки малюнків «Сонечка». 5. Створення виставки малюнків «Де сховалась буква С?». 6. Вивчення скоромовок. 7. Пошук і відбір слів у словнику з вивченими літерами. 8. Об’єднання учнів у творчі групи редакторів та художників-ілюстраторів. 9. Колективне створення сторінки «Букваря». 10. Презентація роботи. Хід уроку І. Організація класу. 1. Привітання – Діти, до нас на урок сьогодні завітали гості. Тож давайте привітаємо їх. Добрий день! У добрий час радо ми вітаєм вас! З миром зустрічаємо, Щастя вам бажаємо. 2. Аутотренінг. – Налаштуємося на урок. Я – учень. Я ходжу до школи. Мене навчають вчитись. Я все розумію. Я все хочу знати. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Вправа «Мікрофон». – Подумайте і скажіть, яким повинен бути наш урок. (Цікавим, навчальним, трохи казковим, творчим, веселим, незвичайним…) – А ви на уроці якими повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, наполегливими, розумними, добрими, дружними…) – Молодці! Отже, сьогодні у нас незвичайний урок. Ми вивчили десять літер і самі склали сторінку «Букваря». ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Згадаємо, з чого все починалося, і прочитаємо нашим гостям свою сторінку «Букваря». Таким чином, повторимо всі вивчені літери і закріпимо читання слів з ними. ІV. Актуалізація опорних знань. 1. Бесіда. – Одного дня я запропонувала всім підготувати свято для ваших батьків і учителів, які приходять до нас у гості на уроки. Ви погодились? – Коли ми обрали темою уроку літеру «С», що вирішили спочатку намалювати? (Сонце.) Чому? – Так, найголовнішим малюнком ми вирішили зробити сонечко, тому що воно починається на літеру «с», воно тепле, красиве, гарне, яскраве… Ми любимо сонце, воно завжди є на небі. – Створюючи виставку малюнків «Де сховалась буква С?», ми літеру позначали синім кольором. Чому? – У чому ми знайшли літеру «С»? – У які дві групи ви об’єдналися? («Редактори» і «Художники-ілюстратори».) – Що робили «редактори»? (Шукали у словнику слова з вивчених літер, з різних букварів вибирали для своєї сторінки завдання.) – Що робили художники-ілюстратори (Малювали ілюстрації на сторінці.) – Гарна в нас вийшла сторінка «Букваря»? – Діти, розглядаючи букварі, ми з’ясували, що книга складається з обкладинки – обличчя книги, палітурки – обкладинки з цупкого паперу, форзацу – аркушу паперу, який з’єднує обкладинку зі сторінками. Буквар містить титульну сторінку, яка вказує назву, автора, рік видання і видавництво, умовні позначення. Є у книги корінець – місце, де зшиті сторінки, а також частина обкладинки. І, звичайно, основна частина букваря – це сторінки, на яких надруковані тексти, розміщені ілюстрації та різноманітні завдання. V. Фізкультхвилинка. Стали рівно по-порядку. Починаємо зарядку. Руки вгору, руки вниз. До сусіда посміхнись. Руки вгору, руки вниз. Тепер на місці покрутись. Мов дерева захитались, Буйним вітром розгойдались. Метеликом на квітку сіли. Пострибали – і злетіли. Поплескали у долоні. До навчання ми готові. VІ. Презентація проекту. 1. Вступне слово вчителя. Як краплин у Дніпрі, Як зірок угорі, Як листків на гіллі, – Стільки книг на землі! Та одна серед них – Перша книга із книг: Ту, що звем Букварем, Ми найпершу берем. Від найпершого дня Найпотрібніший нам, Бо веде до знання, Відкриттів і всіх тайн. 2. Читання букв і складів. – Зігріває теплом і ласкою нашу сторінку букваря велике жовтогаряче сонце. А вивчені літери розмістились на гарному соняшнику. Прочитаймо літери, які позначають голосні звуки. – А тепер прочитайте букви, які позначають приголосні звуки. – З’єднайте приголосні і голосні звуки та утворіть склади. 3. Звуковий аналіз. – До нашої сторінки прилетіли птахи. Чому саме їх ви обрали для букваря? (Відповідають «художники») – Що за схеми вони тримають? – Художники, яку ще пташку ви хотіли розмістити на сторінці?(Учитель демонструє фото синиці.) – На жаль, для малюнка синиці не вистачило місця. Викладіть звукову схему слова «синиця» на парті. – Синичка прилетіла не сама, а зі своїм другом снігурем. Викладіть звукову схему слова «снігур». 4. Читання слів. – Слово нашим редакторам. Прочитайте слова, які ви підібрали до нашої сторінки. 5. Парад скоромовок. 1 учень. Сіло сонце на сосну, Сонно мовило: засну. Учитель. Кожен з вас, діти, на сторінку букваря готував свою скоромовку. Прокажіть її. 2 учень. Олесь косив овес. Скосив овес увесь! 3 учень. Роса росила, коса косила. 4 учень. Семеро Семенів Смереку пиляли. А восьмого до мене По сливи послали. 5 учень. Старий Семен сказав синам: «Скосіть сіно!» Сини скосили сіно. Старий Семен сказав синам: Спасибі, сини!» 1 учень. Спить старий сердитий сом. Сниться сому сьомий сон. Сонце спить, світанок спить, Сом смачним сніданком снить. 4. Логічні вправи . Учитель. Прошу «редакторів» розповісти про завдання, яке розмістили внизу сторінки. Учень-редактор. Ця вправа має назву «Що зайве?». Є слово з пропущеною літерою і букви у квадратиках. Потрібно утворити різні слова і знайти зайве, тобто таке, якого не існує. Наприклад: слова, слива, слава, слува. Зайве слово слува, бо такого не існує. Учитель. «Художники», виконайте друге завдання, яке називається «Підбери букву». Потрібно прочитати слова, підставляючи букви із квадратиків, і придумати своє слово, якого на сторінці немає. VІІ. Підсумок уроку. 1. Заключне слово вчителя з елементами бесіди. – Наша сторінка прочитана. Сподобалась вона вам? – Що на сторінці подобається найбільше? – Діти, ви всі такі молодці! Ви разом зробили першу велику творчу роботу. Попереду вас чекають нові відкриття і багато подібних робіт. Бажаю удачі, натхнення, успіхів у всіх ваших шкільних справах. Ви спробували самостійно скласти сторінку книги, і вам це вдалося на відмінно. Дружіть із книгами, читайте їх кожного дня, і перед вами відкриється великий невідомий світ, сповнений таємниць і пригод. В кожнім домі, в кожній хаті – У містах і на селі, Хто навчився вже читати, Має книжку на столі. Дружба з книжкою – це свято, Не було б його у нас, Ми б не знали так багато Про новий та давній час. Книги дружать з дітворою, Полюби їх у житті – І улюблені герої Будуть друзями в путі. Сторінки книжок завітних Всіх нас доброму навчать – Працювати і учитись, І Вітчизну шанувать. 2. Самооцінювання. Інструкція. Із сонечок ми почали наш проект, сонечками і завершимо. Я кожному роздала сонечко. Візьміть у руку червоний фломастер і намалюйте сонечку настрій. Якщо урок вам сподобався, намалюйте посмішку, якщо не дуже – пряму лінію, а якщо зовсім не сподобався – опустіть куточки ротика донизу. Виконання завдання учнями. – Хай завжди на небі вам посміхається сонечко, даруючи тепло, щастя і впевненість. Урок-проект в 2 класі Тема. Як бджоли готуються до зими Мета проекту: ознайомити учнів зі змінами, що відбуваються в житті бджіл восени; розвивати спостережливість; виховувати навички охорони природи на прикладі комах Ключове питання: як бджоли готуються до зими? Навчальний предмет: природознавство. Вид проекту за домінуючою діяльністю: дослідницько-інформаційний. Тривалість: два тижні. Обладнання: виставка дитячих малюнків на тему «Бджілка-трудівниця», збірка «Із скарбнички мудрості», виставка дитячих творчих робіт, диск «Звуки природи», картки для вправи «Мої очікування», самооцінювання. План виконання проекту: 1. Обговорення в класі ідеї проекту. 2. Висловлення міркувань щодо форми представлення результату (виставка дитячих малюнків на тему «Бджілка-трудівниця», збірка «Із скарбнички мудрості», виставка дитячих творчих робіт ). 3. Створення виставки малюнків на тему «Бджілка-трудівниця». 4. Об’єднання в групи. Робота в групах група 1- репортери – розповідь на тему «Як бджоли готуються до зими». група 2 - художники – представлення малюнків на тему «Бджілка-трудівниця»; група 3 - книголюби – підбір віршів, загадок, оповідання; група 4- дослідники – добір прислів’їв, приказок про бджолу, створення збірки « Із скарбнички мудрості». 5. Презентація учнями творчого завдання міні – проекту «Як бджоли готуються до зими?» Хід уроку І. Організація класу 1. Привітання - Діти, до нас на урок сьогодні завітали гості. Тож давайте привітаємо їх. Доброго дня, друзі! Щиро всім бажаємо: Вчитися, мріяти, Світ пізнавати, Добрими справами День починати! − Всі мерщій сідайте, діти! Домовимось: не шуміти, На уроці не дрімати, Руки вчасно підіймати. − Любі діти! Щоб наш урок минув не марно, подивімось один на одного і посміхнімось ! Нехай усмішка допоможе нам сьогодні, і ви на уроці матимете гарний настрій. ІІ. Мотивація навчальної діяльності Вправа «Мої очікування» – На осінніх листочках напишіть, що ви очікуєте від уроку (Знань, похвали, гарного настрою, чогось незвичайного…) – Яким повинен бути наш урок? (Цікавим, навчальним, незвичайним, творчим, веселим…) – Молодці! Отже, сьогодні у нас незвичайний урок. ІІІ. Оголошення теми і мети уроку Сьогодні ми згадаємо, як комахи готуються до зими. Більше дізнаємось про бджілок-трудівниць. ІV. Актуалізація опорних знань Бесіда «Як готуються до зими комахи?» – Уявіть собі спекотний день влітку. Ви бачите живий килим різноманітних рослин. А над ним і в ньому не менш різноманітний світ комах: метелики, бджоли, джмелі, жуки. Увесь цей світ живе, радіє, тому що тепло і достатньо їжі. Восени, коли стає холодно, зникають рослини, якими харчуються рослиноїдні комахи; зникають комашки – їжа для хижих комах. В цей час одні комахи ховаються під кору дерев, у щілини, ґрунт і там зимують. Інші гинуть, а зимують їхні яйця, личинки чи лялечки. На демонстраційній дошці розміщено фото комах. Назвіть їх і розкажіть, як вони зимують? Зимують під корою дерев сонечко, метелик кропив’янка. Колорадський жук залазить глибоко в землю. Джмелі розміщують гніздо глибоко у землі. Восени вся джмелина сім’я вимирає. Живими залишаються тільки молоді джмелі, які перезимувавши, весною створюють нове гніздо. Мурахи переживають холодні часи на глибині понад метр у зимувальній камері. Там вони збираються у великий клубок. Коли виглядає сонце, комахи виповзають погрітися. Мурашки не замерзають навіть тоді, коли мороз сягає – 30 градусів. Ще з осені вони у своєму тілі накопичують в’язку рідину – гліцерин. ця рідина рятує їх від морозів. V. Фізкультхвилинка VІ. Презентація проекту 1. Виступ групи книголюбів Калейдоскоп загадок Наче птиця крила має , все літає та співає: −Я медок усім ношу, не чіпайте, бо вкушу. (Бджола.) Стоїть завод у полі. Який? А це секрет. Працюють в ньому бджоли, Виготовляють мед. (Вулик.) Солодкий, та не цукор. Липкий, та не цукерка. Смачний, та не тістечко. Липовий, та не цвіт. (Мед.) Прочитайте акровірш Біля гаю хатку маю День у день, я вилітаю. Жде на мене праця влітку, Оглядаю кожну квітку. Легко лину над лужком А частую всіх медком. 2. Виступ групи репортерів 1-й учень. Восени бджоли починають активно готуватися до зими. У цей час основний медозбір іде до завершення. Часто у погожі дні бджолам доводилося цілодобово працювати для того, щоб зібрати побільше нектару. Тому більшість із них ослабли, багато бджіл загинуло. Тепер весь тягар зимівлі лягає на плечі молодим. А поки що бджоли починають переносити відкритий мед з нижніх і бокових стільників та нагромаджувати його у верхній частині вулика. 2-й учень. З настанням холодів бджоли збираються на стільниках у вулику. Люди утеплюють вулики, годують бджіл сиропом, який варять із цукру і води. Завдяки тому, що бджоли їдять, у них виділяється тепло. У вулику температура піднімається до + 20 градусів. 3-й учень. Готуючись до зими, бджоли не впадають у сплячку. З настанням холодів вони перестають рухатися, збиваються в купу, зігріваючи одна одну. А в цей час продовжують живитися медом і цукровим сиропом, який їм спеціально постачають бджолярі. А скупчуються вони на листках, які утворені чашечками з воску і називаються стільниками. Бджоли затикають прополісом усі щілини, зменшують льоток (віконечко, через яке влітають і вилітають з вулика). 4-й учень. У жовтні теплого сонячного дня пасічник останній раз відкриває вулик, перевіряє, чи вистачить бджолам меду, чи не поселилися шкідники. Утеплює вулик з боків і зверху. Взимку вулик турбувати не можна. Бджоли чують шум ззовні, хвилюються, можуть розділитися у вулику на дві групи. Тоді вони не зможуть обігрівати мед. Він застигне, стане твердим і бджоли загинуть від голоду і холоду. 3. Виступ групи дослідників. Бджола є улюбленицею українців. У Львівській і Тернопільській областях їй встановлено пам’ятники. З давніх-давен українці тримали пасіки, їли мед і дякували бджолам за їх працю. В народі божу комаху дуже шанують і поважають, а порівнянням «працьовита як бджілка» нагороджують працелюбну людину. А ще народ склав безліч прислів’їв про бджолу. Ми їх зібрали і створили свою власну збірку« Із скарбнички мудрості».  Бджола мала, а й та працює.  Бджоли раді цвіту – а люди – літу.  Де бджоли, там і мед.  Без бджоли меду не здобудеш.  Бджілка маленька, та в роботі вдаленька.  Де цвіток, там і медок.  Добру людину бджола не кусає.  Краще жити бджолою, ніж умерти метеликом.  Будуть бджоли, буде й врожай.  Краще бути бджолою, ніж трутнем.  Не кидай камінь у бджолиний рій.  Щоб мед мати, треба добре працювати.  Медом той не ласує, хто не працює.  Щоб господарем стати − треба, мов бджола працювати. 4. Виступ групи книголюбів. Бджола – улюблениця і письменників, і читачів. Існує багато віршів, байок, оповідань, казок про цю маленьку трудівницю. Слово моїм помічникам. 5-й учень читає вірш «Оса та бджола» На квітоньці Бджілка спивала росу. На квітоньці Бджілка зустріла Осу. − Сестрице, звернулась до Бджілки Оса, - Хіба не однакова наша краса? Ми схожі з тобою і дивно мені, Що людям ти люба, а я чомусь – ні. − Ой, сестро, тут бджілка спинила Осу, - Хіба ж бо нас люблять лише за красу? Багато гарніших комах у гаю… Мене поважають за працю мою! 6-й учень знайомить з оповіданням К. Ушинського «Бджоли й мухи». Бджоли й мухи Пізньою осінню видався гарний день, які й навесні бувають дуже рідко: свинцеві хмари розсіялися, вітер улігся, виглянуло сонце й дивилося так ласкаво, немов прощалося з побляклими рослинами. Викликані з вулика світлом і теплом, мохнаті бджілки, які весело дзижчали, перелітали з травки на травку не за медом (його вже було ніде взяти), а так собі, щоб повеселитися й порозправляти свої крильця. — Які ви дурні зі своїми веселощами,— сказала їм муха, яка сиділа тут же на траві, засмутившись і опустивши носа. — Хіба ви не знаєте, що це сонечко тільки на хвилинку і що, мабуть, сьогодні ж почнуться вітер, дощ, холод, і нам усім доведеться загинути? — Зум-зум-зум! Навіщо ж гинути? — відповіли мусі веселі бджілки.— Ми повеселимося, поки світить сонечко; а як почнеться непогода, заховаємося у свій теплий вулик, де в нас за літо багато припасено меду. VІІ. Узагальнення і систематизація знань Гра «Так чи ні» − Бджоли – це комахи? − Вони готуються до зими навесні? − Бджоли зимують під корою дерев, у щілинах будинків? − Бджоли живуть у вуликах? − Бджоли впадають у зимову сплячку? − Бджоли взимку їдять мед? − За бджолами доглядає пасічник? − У вулику бджілки зимують поодинці? − Бджола – працьовита комаха? VІІІ. Підсумок уроку 1. Вправа «Мікрофон» Чи справдились ваші очікування від нашого уроку? Мені на уроці сподобалося… Мені було легко робити на уроці… 2. Самооцінювання -Який настрій, на вашу думку, переважав на уроці? Намалюйте його. Інструкція. У кожного на парті картка із зображенням бджілки. Візьміть у руку червоний фломастер і намалюйте бджілці настрій. Якщо урок вам сподобався, намалюйте посмішку, якщо не дуже – пряму лінію, а якщо зовсім не сподобався – опустіть куточки ротика донизу. Виконання завдання учнями. 3. Заключне слово вчителя Наш урок- проект завершився. Дякую всім учням за роботу, старанність. Ми разом зробили велику творчу роботу. Попереду вас чекають нові відкриття і багато подібних робіт. Бажаю удачі, натхнення і успіхів. Вивчайте природознавство і перед вами відкриється великий невідомий світ, сповнений таємниць і пригод. Урок-проект в 3 класі Тема. Виявлення пилу в повітрі та встановлення джерел його забруднення Мета проекту: формувати уявлення учнів про цінність та значення повітря у житті людини, про шляхи його забруднення та способи охорони від забруднень; підтримувати інтерес до експериментальної та дослідницької роботи; розвивати спостережливість, вміння працювати в групах; виховувати бережливе ставлення до чистоти повітря, активну життєву позицію щодо охорони навколишнього середовища Проблема: Охорона навколишнього середовища. Збереження чистоти повітря Проблемні питання: Звідки береться пил? Встановлення джерел забруднення повітря ( природні та ті, які створила людина) Як пил впливає на стан здоров’я людини? Як можна виявити пил у повітрі? Як можна запобігти забрудненню повітря? Ключові компетентності: вміння вчитися: навчально-організаційні: - співпрацює в групі; загальномовленнєві: - зосереджено слухає вчителя й товаришів, говорить не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення; загальнопізнавальні: - виконує творчі завдання в контексті навчальних завдань і проектів. інформаційно-комунікативна: - планує створення повідомлення про спостереження у вигляді розповіді, інтерв’ю; загальнокультурна: - поводиться згідно з прийнятими у суспільстві правилами поведінки у природі; громадянська: - прагне охороняти природу рідного краю. Навчальний предмет: природознавство. Вид проекту за домінуючою діяльністю: дослідницько-інформаційний. Тривалість: два тижні. Обладнання: виставка дитячих малюнків на тему «Природа – наш дім. Повітря чисте буде в нім», стінгазета, диск «Звуки природи», картки для вправи «Мої очікування», картки для індивідуального опитування, ілюстративний матеріал. План виконання проекту: 1. Обговорення в класі ідеї проекту. 2. Висловлення міркувань щодо форми представлення результату (виставка дитячих творчих робіт ). 3. Створення виставки малюнків на тему «Природа – наш дім. Повітря чисте буде в нім», випуск стінгазети. 4. Об’єднання в групи. Робота в групах група 1- науковці – розповідь на тему «Джерела потрапляння пилу у повітря». група 2 – журналісти – опитування учнів школи про те, чи повітря на території школи чисте і чи є на прилеглій території місця із забрудненим повітрям, випуск стінгазети; група 3 - дослідники – встановлення шляхів забруднення повітря в класній кімнаті. 5. Презентація учнями творчого завдання міні – проекту Хід уроку І. Організація класу 1. Привітання Холодно в полі, в саду, на городі, Осінь мандрує по нашій господі. Тепло і затишно в класі у нас, Доброго дня, я вітаю всіх вас. ІІ. Мотивація навчальної діяльності Вправа «Мої очікування» − Вслухаймося в звуки природи. Співають пташки, їм підспівує вітерець, грається листям, а вам на парти поклав аркуші у формі повітряних кульок. – На повітряних кульках напишіть, що ви очікуєте від уроку (Знань, похвали, гарного настрою, чогось незвичайного…) ІІІ. Оголошення теми і мети уроку Сьогодні у нас незвичайний урок. Урок-проект «Виявлення пилу в повітрі та встановлення джерел його забруднення». Ми працювали над темою два тижні, щоб вирішити наступні проблемні питання: Звідки береться пил? Встановлення джерел забруднення повітря ( природні та ті, які створила людина) Як пил впливає на стан здоров’я людини? Як можна виявити пил у повітрі? Як можна запобігти забрудненню повітря? ІV. Актуалізація опорних знань Тест «Повітря» 1. Повітря прозоре. а) так; б) ні. 2. Повітря має колір. а) так; б) ні. 3. Повітря має запах. а) так; б) ні. 4. Що відбувається з повітрям при нагріванні? а) розширюється; б) стискається. 5. Що відбувається з повітрям при охолодженні? а) розширюється; б) стискається. 6. Якого газу в повітрі найбільше? а) азоту; б) вуглекислого газу; в) кисню. 7. Який газ потрібен людині для дихання? а) азот; б) вуглекислий газ; в) кисень. 8. Який газ виділяють рослини в повітря? а) азот; б) вуглекислий газ; в) кисень. 9. Зберігає повітря чистим: а) будівництво хімічного заводу без фільтрів; б) спалювання листя з дерев восени; в) насадження дерев і кущів. 10. (Для І групи) Як люди використовують властивість повітря погано проводити тепло? V. Фізкультхвилинка VІ. Презентація проекту 5. Виступ групи науковців 1-й учень. Повітря забруднюють як природні чинники, так і господарська діяльність людини. Пил – це дрібні тверді частинки різного походження, які знаходяться в повітрі. Звідки береться пил? Щорічно на нашу планету осідають десятки мільйонів тон пилу. Природою утворюється 70 відсотків пилу, інші 30 – людиною. 2-й учень. У «виробництві» пилу велику роль відіграють солі морів і океанів. У повітря потрапляють крапельки солоної води. Вода з крапель миттєво випаровується. У повітрі залишаються частинки солей, які можуть входити до складу пилу. Вулкани – ще одне джерело забруднення повітря. Вони кожен рік викидають сотні тисяч тон пилу. 3-й учень Пустелі – також джерело пилу нашої планети. Щорічно пустеля Сахара «викидає» 60-200 мільйонів тонн пилу в повітря. Цей пил осідає далеко за межами самої пустелі. Пилові бурі поширені в пустелях, напівпустелях, степах, де дмуть сильні вітри. 4-й учень. Людина також бере участь у забруднені повітря пилом. Це переважно дим від згоряння нафти, газу, вугілля і дерева. Велика кількість автомобілів на дорогах утворює так званий вихлопний «смог». 5-й учень. Подрібнення гірських порід та копальні підвищують запиленість повітря. Найістотніше джерело пилу на Землі – це її грунт. Вітер видуває дуже велику кількість частинок грунту. Вони піднімаються вгору і переносяться на значні відстані. Лісові та степові пожежі збільшують запиленість повітря. 6. Виступ групи журналістів 1-й учень. Нами було опитано старшокласників і однокласників Всього анкети заповнило 30 учнів 2-й учень. Результати опитування. На питання: чи чисте повітря навколо нашої школи - 13 учнів 9-11 класів і 10 учнів нашого класу відповіли так, а 3 учні 9-11 класів і 5 учнів 3 класу відповіли ні. Отже, переважна більшість вважає, що повітря навколо школи чисте. 3-й учень. Це підтверджує дослідження наявності лишайників на деревах коло школи. Ми оглянули майже всі дерева. Вибрали для дослідження три: березу, ялину і каштан. Встановили, що на ялині і березі ростуть лишайники одного виду, на каштані – трьох. На ялині щільність покриття висока, на березі і каштані – середня. На тополях і березах перед школою лишайників майже немає. Лишайники дуже вимогливі до чистоти повітря, також не ростуть на побіленій частині стовбура. Отже, можна зробити висновок: переважна більшість учнів вважають повітря коло школи чистим, а наявність лишайників на стовбурах дерев це підтверджує. 4-й учень. На питання: які основні джерела забруднення повітря навколо школи - всі старшокласники відповіли – котельня і 10 учнів вважають , що повітря навколо школи також забруднюють машини. Учні 3 класу котельню не вважають джерелом забруднення повітря. 12 учнів написали, що повітря забруднюють машини і 4 учні вважають, що спалення сміття і листя дуже шкодить чистоті повітря коло школи. Отже, переважна більшість учнів вважають основним джерелом забруднення повітря біля школи – вихлопні гази автомобілів. 5-й учень. В анкеті було питання: шляхи охорони повітря від забруднення. 9 старшокласників на нього не відповіли. 6 вважають, що потрібно насаджувати дерева. 14 учнів 3 класу вважають, що навколо школи треба садити дерева і кущі. 2 учні написали, що не можна палити листя і сміття і 1 учень написав, що треба зменшити кількість машин. 6-й учень. Для того, щоб повітря коло школи було чистішим, ми посадили на клумбі кущі троянд. Для учнів школи ми організували виставку малюнків і випустили стінгазету «Природа – наш дім. Повітря чисте буде в нім». 7. Виступ групи дослідників. 1-й учень. Шляхи забруднення приміщень пилом: - Заноситься разом із взуттям і одягом; - Проникає крізь щілини та відкриті кватирки; - Утворюється внаслідок старіння та руйнування предметів домашнього інтер’єру; - Кількість пилу збільшується при проведенні будівельних та ремонтних робіт; - Кількість пилу залежить від місця розташування житла та відстані до промислових і транспортних об’єктів. - Пил шкідливо діє на органи дихання, очі, шкіру. Може викликати алергію. 2-й учень. Ми дослідили найбільш запилені місця у нашому класі і виявили, що багато пилу у шафах в стіні, бо ними користуються дуже рідко і майже не відкривають. Ми там прибрали і вирішили щотижня вологою ганчіркою протирати в цих шафах пил. 3-й учень. Джерелом чистого повітря у класі є наш зелений куточок. Ми постійно збільшуємо кількість квітів. У нас є два квітникарі, які доглядають за нашим зеленим куточком. Але ми виявили, що листя на троянді і винограді дуже запилене. Квітникарям важко з кожного листочка витерти пил, бо листя багато. Тож у клас придбали розпилювач і тепер наші квіти щотижня «приймають душ». VІІ. Узагальнення роботи над проектом Учитель. Людина і тварини можуть прожити певний час без їжі і води (кілька днів), але вони гинуть через кілька хвилин, якщо їх позбавити повітря. Це означає, що людство повинне особливу увагу приділяти тому, без чого життя неможливе. Проблему охорони повітря від забруднення намагаються розв’язувати всі країни світу. Ми встановили, що пил та різні домішки потрапляють у повітря завдяки явищам природи і господарської діяльності людини. На території нашої школи повітря чисте. Потрібно постійно дбати про чистоту повітря, його насиченість киснем, бо від цього залежить здоров’я людини. Результатами нашого проекту є посаджені кущі троянд, збільшення кількості квітів у зеленому куточку, придбаний розпилювач, стінгазета для учнів школи. VІІІ. Підсумок уроку 4. Вправа «Мікрофон» Чи справдились ваші очікування від нашого уроку? Мені на уроці сподобалося… Мені було легко робити на уроці… 5. Оцінювання 6. Заключне слово вчителя Наш урок- проект завершився. Дякую всім учням за роботу, старанність. Бережіть природу, дбайте про чистоту повітря, зберігайте здоров’я. Бажаю удачі, натхнення і успіхів. Додатки Лист оцінювання Прізвище учня Підготовка до захисту Сам. р. Захист проекту Актив- ність Загаль- ний бал н а у к о в ц і Орлов Б. Галич А. Назаренко А. Бахмач А. Колчев Д. ж у р н а л і с ти и Соломатіна Б. Корабель А. Гнатенко А. Раманцев Д. Ніколенко О. Князіщев Р. до сл ід ни к и Зуйков Д. Павловська Д. Оленченко А. Іванов О. Зразок анкети Прізвище _________________ Клас_____________ Питання Відповідь Чи чисте повітря навколо нашої школи? Які основні джерела забруднення повітря навколо школи? Напишіть шляхи охорони повітря від забруднення на території школи. Висновки Отже, можна зазначити, що системне запровадження проектної технології в школі (починаючи з початкової ланки) призводить до того, що учні поступово опановують її не тільки як навчальну технологію, вміння самостійно вчитися, критично мислити, але також як метод організації та планування своєї подальшої життєдіяльності. Врешті це сприяє підготовці молоді, яка ґрунтує свою діяльність на основі демократичних цінностей, схильна до навчання впродовж життя, здатна бути конкурентноздатною на європейському і світовому освітніх просторах та на ринку праці. Користь методу проектів для початкового навчання складно переоцінити. Він не є альтернативою класно-урочній системі. Треба його сприймати як додатковий засіб, що розвиває пізнавальну сферу та особистісні якості молодшого школяра, сприяє розкриттю і розвитку здібностей дитини. За допомогою методу проектів підвищується пізнавальний інтерес учнів до навчання. Цей метод є найзначимішим з-поміж пізнавальних методів (на думку вченого О. Я. Савченко) і виникає лише в ситуації пошуку нових знань та самостійної діяльності. На таких уроках створюю сприятливу психологічну атмосферу, в якій учні переборюють страх помилитися і з радістю беруть участь в обговоренні почутого чи прочитаного. Організовую процес навчання таким чином, щоб він сприяв розкриттю, вираженню здібностей учнів, формуванню уміння спілкуватися, відповідального ставлення до себе і навколишнього світу; створюю відповідні умови для розвитку творчого потенціалу дитини, для її самоствердження. Школа – це творча лабораторія, де співпрацюють учителі і учні, формуючи, реалізуючи чи розкриваючи свої здібності, знання, вміння, навички. Сучасний учитель – це передусім освічений і творчий педагог. Школа – це світ, в якому живе дитина. Дитина, незалежно від характеру, здібностей, зовнішньої привабливості, матеріального статку і соціального статусу батьків, має право на щасливе життя у школі. Щоб по-справжньому любити дитину, потрібно її знати, розуміти її душу, причини тієї чи іншої поведінки, уважно оцінювати її вчинки, поважати особистість. Нестандартні уроки – це час, який дитина запам’ятає надовго, це відповідальність і самостійність, які вона перенесе в повсякденне життя. Навчання – це складний процес. Його вплив на людину має бути гармонійним. Навчання без творчості – це мука. Без пошуку, без фантазії, творчих знахідок і втрат спільна праця вчителя та учня – важкий тягар. Завдання вчителя: допомогти розкритися багатству індивідуального світу дитини, що перетнула поріг школи, організувати процес пізнання, щоб в очах учня не згасав вогник допитливості, щоб навчання стало для нього натхненною і захопливою працею. Щоб зацікавити вихованців, я намагаюсь знайти активні форми подачі та засвоєння матеріалу, які викликали б у дітей інтерес до засвоєння знань, умінь, навичок. Під час підготовки до уроку продумую, яку створити проблемну, мовленнєву, ігрову ситуацію, як мотивувати необхідність опанування цього матеріалу, щоб учні мимоволі спрямували свою увагу, активізували пам’ять, мислення на засвоєння знань; намагаюсь створити оптимальні умови для формування особистості. Відродження нашого суспільства, його успішний розвиток на сучасному етапі значною мірою залежить від творчості та активності людей, їх ініціативи, тих умов, що створюються для розвитку кожної людини. Усю свою діяльність спрямовую на формування особистості, здатної творчо засвоювати знання і застосовувати їх на практиці, бути інтелектуальним потенціалом своєї країни. Список використаної літератури Володарська М.О. Природознавство. 2 клас. (за підручником Т. Г. Гільберг, Т.В.Сак). – Х.: Вид. група «Основа», 2013 - (Серія "Мій конспект") Володарська М.О. Природознавство. 3 клас. (за підручником Т. Г. Гільберг, Т.В.Сак). – Х.: Вид. група «Основа», 2014 - (Серія "Мій конспект") Метод проектів у початковій школі / Упоряд: О.Онопрієнко, О.Кондратюк. – К.: Шк. Світ, 2007 Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. Із навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012 Природознавство. Практичний посібник учня початкової школи / Уклад. Т.О. Сало, О.В. Сало. – Чернігів: Країна мрій, 2013 Проекти в початковій школі: тематика та розробки занять / Упоряд.: О.Онопрієнко, О.Кондратюк. – К.: Шк. Світ, 2007

Джерело: http://vukorustanniatehnol.blogspot.com
Категорія: Михайлівський район | Додав: (16.02.2016)
Переглядів: 936 | Рейтинг: 2.9/10
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
 
 

Вхід на сайт

Пошук

Архів записів


Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • ІнтерБрама
  • Кафедра менеджменту
  • Портал інклюзивної освіти
  • Інновації та інноватика

  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

     

    Copyright MyCorp © 2016
    Безкоштовний хостинг uCoz