Урок природознавства у 4 класі на тему "Як обертається Земля. Зміна дня і ночі. Зміна пір року. Чи потрібна осінь природі?" - Запорізький район - ВИСТАВКОВА ЗАЛА - Виставкова зала - Освіта Запорізького краю 2016
ГоловнаРеєстраціяВхід Освіта Запорізького краю 2016 Неділя, 11.12.2016, 14:51
  Виставкова зала Вітаю Вас Гість | RSS

 
 
Головна » Статті » ВИСТАВКОВА ЗАЛА » Запорізький район

Урок природознавства у 4 класі на тему "Як обертається Земля. Зміна дня і ночі. Зміна пір року. Чи потрібна осінь природі?"
Клас: 4 Предмет: Я і Україна. Природознавство Тема: Як обертається Земля. Зміна дня і ночі. Зміна пір року. Чи потрібна осінь природі? Основні цілі уроку:  сформувати уявлення про зміни дня і ночі, пір року на земній кулі;  продовжувати формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки;  навчати розглядати певну тему з різних точок зору;  сприяти розвитку мислення та вміння вести дискусію;  спонукати дітей до пошуку додаткової інформації, розширювати їхній світогляд;  розвивати комунікативність, пізнавальний інтерес до вивчення предмету;  виховувати любов до рідної країни, бажання більше дізнатися про планету Земля. Обладнання: диск «Я і Україна. Природознавство. 4 клас», комп`ютер, схеми обертання Землі навколо своєї осі й Сонця, малюнки з зображенням пір року, осінні листочки, вирізані з кольорового паперу, листочки з завданнями для тестування. Тип уроку: відкриття нових знань. Хід уроку І. Організаційно – мотиваційний компонент. Пролунав дзвінок. Починаємо урок. Працюватимем старанно, Щоб сказати у кінці, Що в 4 нашім класі Діти просто молодці! - Адже сьогодні на нас чекає дуже цікавий урок, на якому ми розглянемо такі питання (запис на дошці): • Чому буває день і ніч? • Чому в природі змінюються пори року? • Як відбувається зміна пір року? • Чи потрібна осінь природі? - Хто з вас може, використовуючи ці питання, сформулювати тему нашого уроку? (Відповіді дітей. Після цього відкривається запис теми уроку на дошці). - Чи потрібні нам ці знання? (Так, потрібні, щоб ми могли пояснити ці явища молодшим товаришам, братикам чи сестричкам. Також ці знання знадобляться в подальшому навчанні – на уроках географії, фізики, астрономії). ІІ. Актуалізація. 1.Фронтальне опитування учнів (половина класу працює на індивідуальних картках – сильніші учні, інша половина – з вчителем). - Але, перш ніж розпочати роботу за темою нашого уроку, я пропоную вам пригадати про що ви дізнались на попередньому уроці, коли ми вивчали тему «Земля – планета сонячної системи». Кілька учнів працюватимуть за індивідуальними картками, а всі інші – даватимуть відповіді на мої запитання. Запитання для фронтального опитування — Що таке глобус? (Глобус – це модель Землі). — Яку форму має глобус? Чому? (Він має форму кулі, тому що є копією нашої планети). — Якими є кольори на глобусі та що вони позначають? (синім кольором позначається вода, коричневим – гори і височини, зеленим – низовини, жовтим – пустелі). — Що таке полюси? (Особливі місця Землі, крайні точки планети). — Що таке вісь? (Уявна лінія, навколо якої обертається Земля). — Що таке екватор? (Уявна лінія, яка проходить на однаковій відстані від полюсів і розділяє планету на дві півкулі). — На які частини поділяє екватор земну кулю? (Північну і південну півкулі). — Хто з мореплавців і як саме довів, що Земля — куля? (Магелан близько 500 років тому. За 3 роки плавання експедиція під його командуванням обігнула Землю і повернулася до рідних берегів). 2.Індивідуальне опитування. - А тепер розглянемо завдання, які ви мали виконати вдома в зошитах. Перевірка домашнього завдання в зошитах (с. 5, завдання 1,3). Завдання 1 Дай відповіді на запитання, підкресливши правильний варіант. 1. Яку форму має Земля? а) овал; б) куля; в) круг. 2. Хто є першим українським космонавтом? а) Леонід Каденюк; б) Юрій Гагарін; в) Валентина Терешкова. 3. Екватор ділить Землю на: а) два полюси; б) дві півкулі; в) південь і північ. 4. Глобус — це: а) космічне тіло; б) супутник Землі; в) модель Землі. Завдання 2 Чому нашу планету називають «блакитною»? Напиши. Нашу планету називають блакитною, тому що з космосу вона виглядає кулею блакитного кольору, бо більшу частину її поверхні займає вода. ІІІ. Засвоєння нових знань і оволодіння способами дій. 1.Відгадування загадки. - А зараз я пропоную вашій увазі загадку. Коли мати входить в хату, Всіх вона вкладає спати. Як батько заходить, Всіх на ноги підводить. Хто зуміє відгадати: Що за батько, що за мати? (День і ніч) 2.Створення проблемної ситуації. - Із давніх часів люди спостерігали, як Сонце вранці з`являється із – за горизонту, вдень піднімається високо в небо, а ввечері спускається на протилежному боці Землі. Тобто, поява дня і ночі на Землі пояснювалася дуже просто, а саме: сходом і заходом Сонця. Звідси випливає перше проблемне запитання, яке ми розглянемо на сьогоднішньому уроці.  Проблемне запитання (запис на дошці): Чи правильні ці погляди? Що є справжньою причиною зміни дня і ночі на Землі? - Чи можемо ми одразу дати відповідь на це запитання? (Ні). 3. Практична робота. Слайд № 1 - Земля обертається навколо своєї осі із заходу на схід, назустріч Сонцю. Обертання земної кулі навколо осі спричиняє зміну дня і ночі. Це обертання дає основну одиницю часу – добу, і зумовлює поділ доби на дві частини – день і ніч. Земля здійснює повний оберт навколо осі за 24 години. Цей час називається добою. 4.Робота з підручником (с. 81). Дати відповіді на питання, опрацювавши текст. - А зараз ви опрацюєте текст у підручнику на с.81 і дасте мені відповіді на такі запитання: — У якому напрямку рухається Земля навколо своєї осі? (Із заходу на схід). — Коли буває день (ніч)? (Якщо півкуля освітлена Сонцем – день, а не освітлена – ніч). — Що називається добою? (Проміжок часу, за який Земля робить повний оберт навколо своєї осі). — Скільки триває доба? (24 години). - Отже, давайте повернемось до питань нашого уроку. Перше питання – чому буває день і ніч? Чи дали ми відповідь на це запитання? ( Так. Зміна дня і ночі пов`язана з рухом Землі навколо своєї осі). 5.Відгадування загадок. - А зараз я пропоную вам відгадати загадки. (Під час відгадування загадок вчитель вивішує на дошці малюнки – відгадки: пори року – осінь, зима, весна, літо). • У садках, гаях блукає, Жовті шати одягає, Золотисту стелить постіль, Жде сестрицю білу в гості. (Осінь) • Стало біло навкруги: Я розтрушую сніги, Наганяю холоди, Воду сковую в льоди. В дружбі з дітьми я всіма. Здогадались? Я — .... (Зима) • Привітанням журавля Я пробуджую поля, Небеса і ручаї Та заквітчую гаї. Відгадайте, хто вона, Ця красуня чарівна? (Весна ) • Розквітають в луках квіти, Зеленіють в лісі віти. Все зелене, молоде... За весною... йде. (Літо) 6.Створення проблемної ситуації. - Також з давніх часів люди, спостерігаючи за висотою Сонця, помітили, що в різні пори року воно знаходиться то високо, то низько над горизонтом. Відчули вони і те, що чим вище знаходиться Сонце над горизонтом, тим тепліше, а чим нижче – тим холодніше. Друге проблемне запитання, на яке ми сьогодні відшукаємо відповідь звучить так:  Проблемне запитання (запис на дошці): Чому на Землі змінюються пори року? Як це можна пояснити? - Чи можемо одразу відповісти? (Ні). 7.Практична робота. а) Слайд № 2. - Крім того, що Земля обертається навколо своєї осі, вона ще обертається навколо Сонця. Шлях, яким рухається наша планета, називається земною орбітою. Вісь Землі не є вертикальною. Вона дещо нахилена, і цей нахил не змінюється. Він має дуже велике значення, оскільки від цього залежить зміна пір року. Повний оберт навколо Сонця Земля робить за 365 діб 5 годин 48 хвилин 46 секунд. Цей час називається роком. б) Слайд № 3. - Коли до Сонця повернута північна півкуля, вона отримує більше сонячного тепла і світла, ніж південна. О цій порі тут літо, а у південній півкулі – зима. Через півроку в південній півкулі, яка більше освітлюється Сонцем, буде літо, а у північній – зима. У цей час Сонце над горизонтом у північній півкулі знаходиться низько і сонячні промені ковзають по поверхні Землі не нагріваючи її. в) Слайд № 4. - Коли обидві півкулі під час руху Землі повертаються до Сонця однаково, одержуючи порівну світла і тепла, у тій півкулі, в якій було літо, поступово настає осінь. А в тій півкулі, в якій була зима, настає весна. Щороку 21 березня та 23 вересня в усьому світі день і ніч триває 12 годин. Цей день називається відповідно весняним або осіннім рівноденням. 8.Фізкультхвилинка. 9. Робота з підручником (с. 82 – 83). Дати відповіді на питання, опрацювавши текст. - Повернемось до нашого підручника. Опрацюйте перших два абзаци та розгляньте схему зміни пір року. - За який час Земля робить повний оберт навколо Сонця? (1 рік). - Скільки діб становить рік? (365 діб 5 годин 48 хвилин 46 секунд ). - Що є причиною зміни пір року? (Рух Землі навколо Сонця). - Яке значення має нахил уявної осі в один бік? (від нього залежить зміна пір року). - Як відбувається зміна пір року? - Отже, давайте повернемось до питань нашого уроку. Чому в природі змінюються пори року? Як відбувається зміна пір року? Чи дізналися ми відповідь на ці питання? (Так, ми дізналися про причини зміни пір року). 10. Створення проблемної ситуації. - Уявіть, що в сучасному світі природних катаклізмів склалася дуже несподівана подія: змінився перебіг пір року – зникла осінь як часова форма, як природне явище. І наше завдання сьогодні – за допомогою мислення, доказів, фактів довести, чи може світ існувати без неї, чи потрібна осінь природі? Можливо, світ обійшовся б і без цієї пори року? Отже, наше останнє проблемне запитання:  Проблемне запитання (запис на дошці): Чи потрібна осінь природі? - Давайте надамо слово експертам, які працювали парами і підготували нам свої виступи – за і проти існування осені. Заслухавши їх, ми зможемо зробити висновок: чи потрібна осінь нашій планеті? Пара 1 (жовтогарячий листок) – збір істотної інформації. 1 учень. Існують певні природні ознаки осені. 2 учень. Сонечко гріє не так весело. 1 учень. Дні стали короткі. 2 учень. Усі перелітні птахи відлетіли в теплі краї. 1 учень. Люди зібрали урожай овочів і фруктів. 2 учень. Небо вкрите хмарами. 1 учень. Часто йдуть дощі. 2 учень. З дерев облітає листя. 1 учень. Незабаром настане зима. 2 учень. Хіба можна сказати що ці характеристики належать зимі? Чи весні? Чи літу? Пара 2 (червоний листок) – ставлення до уявної події. 1 учень. Зникнення осені призведе до катастрофи у Всесвіті. 2 учень. Зіб`ється весь ритм поступових змін у природі. 1 учень. Із зникненням пори року – осені зникнуть великі мовні надбання українського народу: прикмети, прислів`я, приказки про осінь. 2 учень. А послухайте, які вони чудові, влучні: • Швидко минув листопад – сувора буде зима. • Коли до Покрови листя з берези і дуба впаде – очікується легка зима, якщо ж тримається – потрібно чекати на сувору зиму. 1 учень. • Жовтень ходить по гаю та виганяє птахів з краю. • Листопад - не лютий, проте спитає, чи вдягнений та взутий. 2 учень. Також будуть неактуальними вже осінні пісні, обряди, свята. Отже, зникне частина великої скарбниці України. 1 учень. А це надбання українського народу і його треба оберігати! Пара 3 (коричневі листочки) – визначення негативних сторін. 1 учень. Не можу з вами погодитися! Осінь – це сумна пора року. Серце крається, коли дивишся на голі безлисті дерева, на жовту суху траву, на сіре небо. 2 учень. Дуже болісно, коли чуєш сумні крики відлітаючих птахів. 1 учень. Осінь приносить людям багато негативів: апатію, холод, хвороби. 2 учень. Не дуже приємна й погода восени! Ці дощі, мокрі взуття та одяг, бруд на дорогах! 1 учень. Осінь – це помилка у створенні природи. Пара 4 (жовті листочки) – виявлення позитивних сторін явища, переваг. 1 учень. Я так не вважаю. У природі немає поганої погоди. 2 учень. Зникнення осені призведе до великого розчарування, бо більшості людей подобається осіння краса, осінні зміни в природі. 1 учень. Люди не зможуть жити без осені, тому що вона зачаровує своєю неповторністю. 2 учень. Без осені буде сумно жити. Пара 5 (зелені листочки) – існуючі альтернативи (що робити?). 1 учень. У осені як у пори року є велике призначення: контролювати цикл оновлення і подальшого розвитку живої природи. В цей період настає час відпочинку для рослин і багатьох тварин. Вони наділені якостями, які захищають їх від холоду. 2 учень. Жива природа готується до перебування у стані спокою, набирається сил і енергії для подальшого життя. 1 учень. А люди завдяки своєму розвиненому інтелекту знайшли свій шлях вирішення проблеми – теплі будинки і одяг. Вчитель. Кожна пара була дуже переконливою завдяки активній роботі. Прослухавши всі виступи, який висновок можна зробити? (Позитивних рис у осені більше, ніж негативних. Тому осінь має існувати) - Отже, повернемось до питань нашого уроку. Чи дали ми відповідь на останнє запитання? (Так. Осінь потрібна природі). ІV. Первинна перевірка розуміння вивченого. Робота в зошиті (с. 17 – 19) - Для того, щоб закріпити отримані знання, давайте попрацюємо в зошитах. Відкрийте зошити на с. 17. Завдання 1. Яка причина зміни дня і ночі на Землі? Познач знаком +. ___ Земля рухається навколо Сонця. ___ Місяць рухається навколо Землі. ___ Земля рухається навколо своєї осі. ___ Сонце рухається навколо Землі. Завдання 2. Допиши речення Час, за який Земля робить повний оберт навколо осі, називають добою. Завдання 3. Підкресли число, яке відповідає тривалості доби: а) 48 год; б) 24 год; в) 14 год; г) 34 год. Завдання 4. Вибери відповіді на запитання і запиши їх відповідними цифрами в дужках. 1 — один рік; 2 — Венера; 3 — орбіта; 4 — Місяць; 5 — вісь Землі; 6 — 365 днів 48 хв 46 с. Як називають шлях, по якому Земля обертаєть¬ся навколо Сонця?(_3 ) За який період часу Земля робить повний оберт навколо Сонця? (_1_) Яка тривалість року на Землі? (_6_) Як називається природний супутник Землі? (_4_) V. Закріплення нових знань і способів дій. Тестування з взаємоперевіркою. - А зараз проведемо невелике тестування за питаннями, які ми розглядали на сьогоднішньому уроці. На парті у кожного з вас лежить аркуш з тестами. Кожне запитання має 3 варіанти відповіді. Ваше завдання – вибрати правильну відповідь і обвести потрібну букву кружечком. Після закінчення роботи ви обміняєтесь роботами і ми проведемо взаємоперевірку. Підпишіть роботи і починайте. (Самостійна робота учнів із взаємоперевіркою). VІ. Інформація про домашнє завдання. - Вдома ви ще раз опрацюєте статті і питання до них на с. 81 – 83, виконаєте в зошиті завдання 5, 6 на с. 18 – 19. VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія. - Чи справдились ваші очікування щодо уроку? - Що на уроці було для вас особливо цікавим? - Що нового для себе ви відкрили на уроці? - Як ви використовуватимете знання, які здобули сьогодні? Додатки Індивідуальні картки 1.Яку форму має планета Земля? Познач знаком (+). О Земля має форму куба. О Земля має форму кулі. О Земля подібна до величезної брили. 2.Які з планет Сонячної системи є сусідами Землі? Познач знаком (+). О Марс і Меркурій. О Марс і Венера. О Венера і Юпітер. О Юпітер і Марс. 3.Допиши речення. Глобус — це 4. На малюнку в кружечках запиши відповідні цифри. 1 — Південна півкуля 2 — Північний полюс 3 — Північна півкуля 4 — Екватор 5 — Південний полюс 5.Запиши цифри, якими на малюнку позна¬чено місця, через які проходить уявна лінія — вісь Землі. 2, 5 Тести 1.Земля обертається навколо своєї осі: а) із сходу на захід; б) із півдня на північ; в) із заходу на схід. 2.Зміна дня і ночі спричиняється: а) обертанням земної кулі навколо Сонця; б) обертанням земної кулі навколо своєї осі; в) обертанням земної кулі навколо Місяця. 3.Земля здійснює повний оберт навколо осі за: а) 25 годин; б) 24 години; в) 24 години 30 хвилин. 4.Земною орбітою називається шлях, по якому вона обертається навколо: а) Сонця; б) Місяця; в) Марса. 5.Вісь Землі є: а) вертикальною; б) горизонтальною; в) не вертикальною. 6.Повний оберт навколо Сонця Земля робить за: а) 365 днів; б) 368 днів; в) 362 дні. 7.Літо в північній півкулі наступає, коли Земля до Сонця повернута: а) екватором; б) південною півкулею; в) північною півкулею. 8.Коли в північній півкулі літо, то в південній півкулі: а) весна; б) літо; в) зима. 9.Якщо в південній півкулі літо, то в північній півкулі воно буде через: а) рік; б) пів року; в) півтора року. 10.Коли обидві півкулі повернуті до Сонця однаково, то: а) літо змінюється на осінь, а зима на літо; б) літо змінюється на осінь, а зима на весну; в) літо змінюється на весну, а зима на осінь.

Джерело: https://yadi.sk/d/YfJjxwcMqFGCb
Категорія: Запорізький район | Додав: (16.03.2016) | Автор: Сасанчина Марина Василівна E
Переглядів: 247 | Рейтинг: 3.9/15
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
 
 

Вхід на сайт

Пошук

Архів записів


Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • ІнтерБрама
  • Кафедра менеджменту
  • Портал інклюзивної освіти
  • Інновації та інноватика

  • Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

     

    Copyright MyCorp © 2016
    Безкоштовний хостинг uCoz