Відкритий урок української літератури за твором Василя Королів-Старого «ПОТЕРЧАТА» - м.Бердянськ - ВИСТАВКОВА ЗАЛА - Виставкова зала - Освіта Запорізького краю 2016
ГоловнаРеєстраціяВхід Освіта Запорізького краю 2016 Неділя, 04.12.2016, 13:14
  Виставкова зала Вітаю Вас Гість | RSS

 
 
Головна » Статті » ВИСТАВКОВА ЗАЛА » м.Бердянськ

Відкритий урок української літератури за твором Василя Королів-Старого «ПОТЕРЧАТА»
Тема. Василь Королів-Старий « Потерчата», відображення позитивної ролі «нечистої сили», яка всіляко намагається застерегти людину від небезпеки, будь-якого лиха. Мета:ознайомити з життям і творчістю В. Короліва Старого, змістом його казки; розвивати навички виразного читання, переказу казок, оформлен¬ня зв'язного висловлювання — оцінки героїв та явищ, зображених у казці; допомогти учням усві¬домити повчальний зміст казки, прищеплювати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності. Навчальна: ознайомити учнів із цікавими сторінками біографії автора; опрацювати ідейно-художній зміст твору, визначити його тему й ідею, охарактеризувати головних персонажів. Виховна: прищеплювати інтерес до позакласного читання. Розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу казок, оформлен-ня зв'язного висловлювання — оцінки героїв та явищ, зображених у казці; допомогти учням усві¬домити повчальний зміст казки, розвиват творчу уяву, логічне мислення, вміння аналізувати почуте. Тип уроку: позакласне читання. Обладнання, наочність: портрет автора, дидактичний матеріал, декорації до інсценізації казки, скринька, презентація до уроку. Хід уроку І. Організаційний момент. Вступне слово вчителя: доброго дня діти, шановні гості. Сьогодні, напередодні дня св. Миколая, що передує Різдвяному циклу народних свят, які завжди вважалися оповитими духом таємничості та неповторності, я хочу вас всіх запросити на гостину до казки. Звучить мелодія, відео ( « Не бойся сказки, бойся лжи…» М-фильм « Домовенок Кузя»). А , як відомо, у доброго ґазди , який запрошує гостей на свято, повинно бути все до ладу, а сьогодні газдуєте ви, учні 5-В класу. Працюватимемо ми за групами, саме так ви готувалися до уроку , а кожна з груп мала своє завдання. 1 група - біографи; 2 група - дослідники; 3 група - науковц; 4 - група – театрали. ІІ. Актуалізація опорних знань: ЛУНАЄ ТЕЛЕФОННИЙ ДЗВІНОК: (УЧИТЕЛЬ, вибачте, у мене урок, так, відкритий урок…, так я рада вас чути, звичайно ж, заходьте…) Учитель: Казкова мандрівка розпочалась, а щоб не заблукати нам у дорозі, провідником буде добре вам відомий персонаж , тож хто це: «…була вона й сама така пухка, мов мох. Мала довгу вовночку , що , мов шовком, вкривала все її тільце.» Учитель: так, мова йде про добре нам відому Хуху-Моховинку. Привітаймо її. Та ви знаєте , наша Хушка так поспішала, що розгубила дорогою свої моховинки, якими утеплювала своє житло, допоможемо їй. ( ребус на дошці) Відкрити кожну другу букву, прочитати. ( Домовичок) Чому ж домовинок, якщо ви готували на сьогодні казку «Потерчата»? ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку: Так, мова сьогодні піде про відому казку В. Королів - Старого «Потерчата». Епіграфом до нашого уроку слугуватимуть слова автора твору: (який вважав, що ) Навколо набагато більше носіїв добра, ніж зла, людині треба бути лише трохи уважнішою до навколишнього світу. Відкриваємо зошити, записуємо : Тема: Василь Королів-Старий « Потерчата», відображення позитивної ролі «нечистої сили», яка всіляко намагається застерегти людину від небезпеки, будь-якого лиха. Жанр: літературна прозова казка з елементами фантастики. Мета: познайомитися з казкою В.Королів-Старого «Потерчата», пригадати біографічні відомості про автора, дослідити особливості української демонології, будемо вчитися давати характеристику персонажам твору, спробуємо себе у якості акторів. ІV. Робота в групах: Учитель. Насамперед згадаймо, хто такий Василь Королів-Старий (1879— 1943). Доповідь: 1 група ( презентація) Василь Королів-Старий, роки життя: 1879— 1943, - це письменник, видавець, громадський діяч, який народився на Полтавщині (в с. Ладані Прилуцького повіту). Навчався в Пол¬тавській духовній семінарії, потім у Харківському ветеринарному інституті. Працював ветеринарним лікарем. Був заарештований царським урядом під час революційних подій в Україні. Через деякий час захопився журналістикою — працював ре¬дактором у видавництві, редагував київський журнал «Книгар». 1919 року доля закинула його до Чехословаччини. Там він працю¬вав викладачем в Українській сільськогосподарській академії. Тоді ж почав писати художні твори. У 20-ті роки XXстоліт¬тя вийшли його роман «Чмелик», збірка казок «Нечиста сила», п'єса-казка «Русалка-жаба». Майже чверть століття письменник перебував за межами Укра¬їни. Долю Королева-Старого розділила і його дружина — україн¬ська письменниця Наталена Королева. Вони обоє завершили свій життєвий і творчий шлях у місті Мельнику (Чехія), він — 11 грудня 1943 р., вона — 1 листопада 1966-го. Українські читачі знайомі тільки зі збіркою казок В. Короліва-Старого «Нечиста сила», яка була надрукована лише в 1992 році. ( за кожну доповідь - «подаруночок») Учитель - ми зараз говоримо про збірку казок. З цим літературним жанром ви знайомі змалечку, на які дві групи поділяються казки? Докладніше про це нам розповість група літераторів. ІІ група: Літератори Літературна казка це - авторський художній твір у прозовій чи віршованій формі, заснований на фольклорних джерелах, але може бути цілком оригінальний. Народна казка це - усне народне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні. Вигадка в ній пов'язується з життям людини, з її мріями про кращу долю. ( за кожну правильну відповідь « подаруночок») Учитель: хочу процитувати вам слова В.Королів-Старого : «Дозволяю собі боронити перед дітьми насамперед нашу, українську "нечисту силу", що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші "сили", яких, на жаль, не зо¬вуть "нечистими". В.Королів-Старий Письменник продемонстрував це у казках, але перш ніж працювати над текстом «Потерчат», пропоную познайомитися з нашою українською демонологією. Зверніть увагу, що слово складається з двох коренів. Яких? Так, логос – наука, демони – нижчі божества, злі духи. Налякала я вас, а зараз послухаємо групу дослівників, вони знають більше про цих міфологічних персонажів. ІІІ група Дослідники Домовик - Українці уявляли Домовика так, як і інші народи. Іноді його вва¬жали істотою невизначеного роду (воно). Проте найчастіше Домовик змальовувався як невеличкий, весь оброслий волоссям дідок. Люди вірили, що Домовик є в кожній оселі. За добрих взаємин із ним він забезпечував добробут родини, пильнував уночі худобу. Водяник — різновид нечистої сили. Як і всі духи, що є на землі, Водяник, згідно з українськими легендами про створення світу, походить від чорта. Водяник мав вигляд старезного діда, покритого водоростями, з довгою бородою і хвостом. Міг перетворюватися на різні істо¬ти — дитину, козла, собаку, качура, рибу. Русалка - один із найколоритніших персонажів української демонології, уособлення небезпечної водяної стихії. Русалки — це молоді вродливі дівчата, котрі живуть на дні рі¬чок у чудових кришталевих палацах. Уночі, коли сходить місяць, Русалки виходять на берег, чешуть своє довге зелене волосся і во¬дять хороводи. Чудовим співом вони заманюють юнаків чи дівчат, затягують їх у воду і залоскочують. Мара, Марюка — міфічна богиня зла. Пізніше образ Мари уо¬соблював хворобливий, тривожний, неспокійний сон. Мислилася страшною істотою жіночої статі, нічним привидом, що насідав на сонну людину, а коли та прокидалася, то Мара миттю зникала. Відьма — популярний демонологічний персонаж українського фольклору. Розрізняли два види Відьом — родимих та вчених. Останні вважалися найбільш шкідливими, бо набували свої знан¬ня від досвідчених чарівниць або від самого чорта. Потерчата — загублені діти або байстрята (діти, народжені поза шлюбом, без батька). За народними уявленнями, загублені діти не мають доступу в царство вічного спокою, а тому постійно пере¬бувають на межі двох світів — цього і тогої Такими межами вва¬жалися «лихі» місця: цвинтарі, перехрестя доріг, урвища, болота. Потерчата мають у руках каганці з вогниками синього кольору. Хуха (фолькл.) —міфічна істота, пухка, як мох. ( за кожну доповідь - «подаруночок») V. Робота над змістом тексту: Учитель: молодці групи, добре підготувалися, та Хуха хвилюється, чи уважно ви читали казочку «Потерчата», а перевіримо ми це з нею за допомогою невеличких тестів. Знову в нагоді нам сталась чарівна скринька, у якій Хуха залишила завдання. 1. Тест ( діти отримують завдання, також вони висвітлені на екрані). Експертна група перевірила. Тестове опитування 1. Хто чекав на свого господаря дяка? А Домовик; Б дячиха; В Відьма; Г русалка. 2. Куди пішов дяк? А До міста; Б на службу; В до сусіднього села; Г на хрестини. 3. Як звали собаку дяка? А Шарик; Б Палкан; В Бровко; Г Рекс. 4. Яка пора року зображена у творі? А Пізня осінь; Б зима; В весна; Г літо. 5. Що розвісили потерчата? А Каганці; Б вказівки; Г сітки; В кульки. 6. Куди потрапив дяк у лісі? А На галявину; Б у болото; В у капкан; Г впав у річку. 7. Як розважав себе дяк дорогою додому? А Співав; Б танцював; В курив; Г нюхав тютюн. 8. Хто врятував дяка? А Потерчата; Б Русалка; В Домовик; Г Бровко. 9. Що розбудило дячиху? А Повернення дяка; Б сміх Домовика; В Бровко; Г неспокійний сон. 10. Як звали дяка? А Петро; Б Оверко; В Федір; Г Микола. 11. Як звали дячиху? А Євпраксія; Б Настасія; В Олена; Г Надія. 12. Кого у творі описано як «маленький темний клубок»? А Домовика; В Хуху; Г Відьму. Б Потерчат; ( за кожну правильну відповідь «подаруночок») 2. Бесіда .Оскільки наша казка фантастична, то й персонажі в ній можна розподілити на представників світу людей та вигаданого світу «нечистої сили». Розподілімо їх. ( заповнити табличку) перевірка за слайдом . 3. Характеристика персонажів твору. 3.А.Портрет Учитель: художники малюють, ми бачимо зображення, щоб читач уявив зовнішність героя, а в літературному творі змалювати портрет героя допомагає літературний прийом: Група науковців. Портрет. ( за кожну правильну відповідь « подаруночок») Наступне завдання від Хухи ( За описом пізнай героя) 3.Б. Риси характеру ( запитання): - Звідки повертався Оверко,чи пізня була година, ( підводимодо: Легковажність); - ким за професією був Оверко ( дяк, а це значить - священнослужитель); яким був ( набожний), а чи вірив у нечисту силу, хрестився, коли щось привиділось ( так) – забобонний; - якою дорогою він пішов , а можна ж було піти іншою, більш безпечною (нерозважливий); - хто намагався допомогти дячку Оверку, підсвічуючи дорогу ліхтариками? Та він не повірив, що це йому йде допомога ( недовірливий); - Оверко точно знав, що вибрався з болота тільки завдяки собі, та тому, що ревносно молився (самовпевнений); - у домі порядок, їсти приготовлено ( дячиха) домовитість (у домі прижився Домовик), ( хазяйновитість); - сварить дяка просто так, чи за діло (справедливість); - та все ж взяла у руки віник ( суворість); - за що любив Домовичок дяка ( доброзичливість); - чому допомагав Домовик людям, як він ставився до них? (доброзичливість); - чому Домовинок пішов шукати дяка, міг спокійно спати ( відданість); - коли заліз на стріху, покурив люлечку і що зробив ( загасив іскорку), чому (відповідальність), які ще моменти про це свідчать? - яким чином допоміг ( перетворився на дерево ) (винахідливість). ( за кожну правильну відповідь подаруночок) На екрані риси характеру, розділити на риси людей, нечистої сили. Кола Вена. ( за кожну правильну відповідь «подаруночок») Учитель: А хто найяскравіший представник світу нечистої сили? (Домовик) Яким він був, ми з’ясуємо, закінчуючи речення (Чарівна скринька). Завдання на картках  Домовичок, …. бо … (завдання на картках та на слайдах) ( за кожну правильну відповідь «подаруночок»). Учитель : таким чином, у кінці уроку ми знову звертаємося до нашого епіграфу: « Навколо набагато більше носіїв добра, ніж зла, людині треба бути лише трохи уважнішою до навколишнього світу». Адже ми побачили, що світ нечистої сили та світ людей живуть у повній гармонії та згоді, чого часто не вистачає у стосунках між людьми. ЕПІГРАФ ( на слайді) Навколо набагато більше носіїв добра, ніж зла, людині треба бути лише трохи уважнішою до навколишнього світу. Учитель: молодці дітки, добре впоралися із завданням , підрахуйте свої подаруночки, кількість яких і є оцінкою за урок. (стук у двері) Учитель: діти, до ще гості, хто це? (заходить Святий Миколай) (лунає музика) Миколай вітає зі святом, вручає подарунки. Учитель: дякую всім за активну роботу на уроці, сподіваюся ви дізналися багато нового для себе, а головне, запам’ятали – бути добрими, жити в гармонії з собою та довколишнім світом – одне з головних завдань людини. Доямашнє завдання: 1. Напишіть твір-мініатюру на тему «Герої казки - носії добра чи зла?»; 2. Напишіть твір-мініатюру на тему «Народне уявлення про домовика».

Джерело: http://zina76.blogspot.com
Категорія: м.Бердянськ | Додав: (06.04.2016) | Автор: Матринюк Зіновія Олегівна E
Переглядів: 284 | Рейтинг: 1.3/7
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
 
 

Вхід на сайт

Пошук

Архів записів


Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • ІнтерБрама
  • Кафедра менеджменту
  • Портал інклюзивної освіти
  • Інновації та інноватика

  • Статистика

    Онлайн всього: 2
    Гостей: 2
    Користувачів: 0

     

    Copyright MyCorp © 2016
    Безкоштовний хостинг uCoz