Відкритий урок української літератури за твором Василя Королів-Старого «ПОТЕРЧАТА»
Тема. Василь Королів-Старий « Потерчата», відображення позитивної ролі «нечистої сили», яка всіляко намагається застерегти людину від небезпеки, будь-якого лиха.
Мета:ознайомити з життям і творчістю В. Короліва Старого, змістом його казки; розвивати навички виразного читання, переказу казок, оформлен¬ня зв'язного висловлювання — оцінки героїв та явищ, зображених у казці; допомогти учням усві¬домити повчальний зміст казки, прищеплювати бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності.
Навчальна: ознайомити учнів із цікавими сторінками біографії автора; опрацювати ідейно-художній зміст твору, визначити його тему й ідею, охарактеризувати головних персонажів.
Виховна: прищеплювати інтерес до позакласного читання.
Розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу казок, оформлен-ня зв'язного висловлювання — оцінки героїв та явищ, зображених у казці; допомогти учням усві¬домити повчальний зміст казки, розвиват творчу уяву, логічне мислення, вміння аналізувати почуте.
Тип уроку: позакласне читання.
Обладнання, наочність: портрет автора, дидактичний матеріал, декорації до інсценізації казки, скринька, презентація до уроку.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя: доброго дня діти, шановні гості. Сьогодні, напередодні дня св. Миколая, що передує Різдвяному циклу народних свят, які завжди вважалися оповитими духом таємничості та неповторності, я хочу вас всіх запросити на гостину до казки.
Звучить мелодія, відео ( « Не бойся сказки, бойся лжи…» М-фильм
« Домовенок Кузя»).
А , як відомо, у доброго ґазди , який запрошує гостей на свято, повинно бути все до ладу, а сьогодні газдуєте ви, учні 5-В класу.
Працюватимемо ми за групами, саме так ви готувалися до уроку , а кожна з груп мала своє завдання.
1 група - біографи;
2 група - дослідники;
3 група - науковц;
4 - група – театрали.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
ЛУНАЄ ТЕЛЕФОННИЙ ДЗВІНОК:
(УЧИТЕЛЬ, вибачте, у мене урок, так, відкритий урок…, так я рада вас чути, звичайно ж, заходьте…)
Учитель: Казкова мандрівка розпочалась, а щоб не заблукати нам у дорозі, провідником буде добре вам відомий персонаж , тож хто це: «…була вона й сама така пухка, мов мох. Мала довгу вовночку , що , мов шовком, вкривала все її тільце.»
Учитель: так, мова йде про добре нам відому Хуху-Моховинку. Привітаймо її.
Та ви знаєте , наша Хушка так поспішала, що розгубила дорогою свої моховинки, якими утеплювала своє житло, допоможемо їй.
( ребус на дошці)
Відкрити кожну другу букву, прочитати. ( Домовичок) Чому ж домовинок, якщо ви готували на сьогодні казку «Потерчата»?
ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку:
Так, мова сьогодні піде про відому казку В. Королів - Старого «Потерчата».
Епіграфом до нашого уроку слугуватимуть слова автора твору: (який вважав, що ) Навколо набагато більше носіїв добра, ніж зла, людині треба бути лише трохи уважнішою до навколишнього світу.
Відкриваємо зошити, записуємо :
Тема: Василь Королів-Старий « Потерчата», відображення позитивної ролі «нечистої сили», яка всіляко намагається застерегти людину від небезпеки, будь-якого лиха.
Жанр: літературна прозова казка з елементами фантастики.
Мета: познайомитися з казкою В.Королів-Старого «Потерчата», пригадати біографічні відомості про автора, дослідити особливості української демонології, будемо вчитися давати характеристику персонажам твору, спробуємо себе у якості акторів.
ІV. Робота в групах:
Учитель. Насамперед згадаймо, хто такий Василь Королів-Старий (1879— 1943).
Доповідь: 1 група ( презентація)
Василь Королів-Старий, роки життя: 1879— 1943, - це письменник, видавець, громадський діяч, який народився на Полтавщині (в с. Ладані Прилуцького повіту). Навчався в Пол¬тавській духовній семінарії, потім у Харківському ветеринарному інституті. Працював ветеринарним лікарем. Був заарештований царським урядом під час революційних подій в Україні.
Через деякий час захопився журналістикою — працював ре¬дактором у видавництві, редагував київський журнал «Книгар». 1919 року доля закинула його до Чехословаччини. Там він працю¬вав викладачем в Українській сільськогосподарській академії.
Тоді ж почав писати художні твори. У 20-ті роки XXстоліт¬тя вийшли його роман «Чмелик», збірка казок «Нечиста сила», п'єса-казка «Русалка-жаба».
Майже чверть століття письменник перебував за межами Укра¬їни. Долю Королева-Старого розділила і його дружина — україн¬ська письменниця Наталена Королева. Вони обоє завершили свій життєвий і творчий шлях у місті Мельнику (Чехія), він — 11 грудня 1943 р., вона — 1 листопада 1966-го.
Українські читачі знайомі тільки зі збіркою казок В. Короліва-Старого «Нечиста сила», яка була надрукована лише в 1992 році.
( за кожну доповідь - «подаруночок»)
Учитель - ми зараз говоримо про збірку казок. З цим літературним жанром ви знайомі змалечку, на які дві групи поділяються казки? Докладніше про це нам розповість група літераторів.
ІІ група: Літератори
Літературна казка це - авторський художній твір у прозовій чи віршованій формі, заснований на фольклорних джерелах, але може бути цілком оригінальний.
Народна казка це - усне народне оповідання про вигадані події,
що сприймаються як реальні. Вигадка в ній пов'язується з життям людини, з її мріями про кращу долю.
( за кожну правильну відповідь « подаруночок»)
Учитель: хочу процитувати вам слова В.Королів-Старого :
«Дозволяю собі боронити перед дітьми насамперед нашу, українську "нечисту силу", що, на мою думку, часто буває далеко менш небезпечною, ніж деякі інші "сили", яких, на жаль, не зо¬вуть "нечистими". В.Королів-Старий Письменник продемонстрував це у казках, але перш ніж працювати над текстом «Потерчат», пропоную познайомитися з нашою українською демонологією. Зверніть увагу, що слово складається з двох коренів. Яких? Так, логос – наука, демони – нижчі божества, злі духи.
Налякала я вас, а зараз послухаємо групу дослівників, вони знають більше про цих міфологічних персонажів.
ІІІ група Дослідники
Домовик - Українці уявляли Домовика так, як і інші народи. Іноді його вва¬жали істотою невизначеного роду (воно). Проте найчастіше Домовик змальовувався як невеличкий, весь оброслий волоссям дідок. Люди вірили, що Домовик є в кожній оселі. За добрих взаємин із ним він забезпечував добробут родини, пильнував уночі худобу.
Водяник — різновид нечистої сили. Як і всі духи, що є на землі, Водяник, згідно з українськими легендами про створення світу, походить від чорта.
Водяник мав вигляд старезного діда, покритого водоростями, з довгою бородою і хвостом. Міг перетворюватися на різні істо¬ти — дитину, козла, собаку, качура, рибу.
Русалка - один із найколоритніших персонажів української демонології, уособлення небезпечної водяної стихії.
Русалки — це молоді вродливі дівчата, котрі живуть на дні рі¬чок у чудових кришталевих палацах. Уночі, коли сходить місяць, Русалки виходять на берег, чешуть своє довге зелене волосся і во¬дять хороводи. Чудовим співом вони заманюють юнаків чи дівчат, затягують їх у воду і залоскочують.
Мара, Марюка — міфічна богиня зла. Пізніше образ Мари уо¬соблював хворобливий, тривожний, неспокійний сон. Мислилася страшною істотою жіночої статі, нічним привидом, що насідав на сонну людину, а коли та прокидалася, то Мара миттю зникала.
Відьма — популярний демонологічний персонаж українського фольклору. Розрізняли два види Відьом — родимих та вчених. Останні вважалися найбільш шкідливими, бо набували свої знан¬ня від досвідчених чарівниць або від самого чорта.
Потерчата — загублені діти або байстрята (діти, народжені поза шлюбом, без батька). За народними уявленнями, загублені діти не мають доступу в царство вічного спокою, а тому постійно пере¬бувають на межі двох світів — цього і тогої Такими межами вва¬жалися «лихі» місця: цвинтарі, перехрестя доріг, урвища, болота. Потерчата мають у руках каганці з вогниками синього кольору.
Хуха (фолькл.) —міфічна істота, пухка, як мох.
( за кожну доповідь - «подаруночок»)
V. Робота над змістом тексту:
Учитель: молодці групи, добре підготувалися, та Хуха хвилюється, чи уважно ви читали казочку «Потерчата», а перевіримо ми це з нею за допомогою невеличких тестів. Знову в нагоді нам сталась чарівна скринька, у якій Хуха залишила завдання.
1. Тест ( діти отримують завдання, також вони висвітлені на екрані). Експертна група перевірила.
Тестове опитування
1. Хто чекав на свого господаря дяка?
А Домовик;
Б дячиха;
В Відьма;
Г русалка.
2. Куди пішов дяк?
А До міста;
Б на службу;
В до сусіднього села;
Г на хрестини.
3. Як звали собаку дяка?
А Шарик;
Б Палкан;
В Бровко;
Г Рекс.
4. Яка пора року зображена у творі?
А Пізня осінь;
Б зима;
В весна;
Г літо.
5. Що розвісили потерчата?
А Каганці;
Б вказівки;
Г сітки;
В кульки.
6. Куди потрапив дяк у лісі?
А На галявину;
Б у болото;
В у капкан;
Г впав у річку.
7. Як розважав себе дяк дорогою додому?
А Співав;
Б танцював;
В курив;
Г нюхав тютюн.
8. Хто врятував дяка?
А Потерчата;
Б Русалка;
В Домовик;
Г Бровко.
9. Що розбудило дячиху?
А Повернення дяка;
Б сміх Домовика;
В Бровко;
Г неспокійний сон.
10. Як звали дяка?
А Петро;
Б Оверко;
В Федір;
Г Микола.
11. Як звали дячиху?
А Євпраксія;
Б Настасія;
В Олена;
Г Надія.
12. Кого у творі описано як «маленький темний клубок»?
А Домовика;
В Хуху;
Г Відьму.
Б Потерчат;
( за кожну правильну відповідь «подаруночок»)
2. Бесіда .Оскільки наша казка фантастична, то й персонажі в ній можна розподілити на представників світу людей та вигаданого світу «нечистої сили». Розподілімо їх. ( заповнити табличку) перевірка за слайдом .
3. Характеристика персонажів твору.
3.А.Портрет
Учитель: художники малюють, ми бачимо зображення, щоб читач уявив зовнішність героя, а в літературному творі змалювати портрет героя допомагає літературний прийом:
Група науковців. Портрет.
( за кожну правильну відповідь « подаруночок»)
Наступне завдання від Хухи ( За описом пізнай героя)
3.Б. Риси характеру ( запитання):
- Звідки повертався Оверко,чи пізня була година, ( підводимодо: Легковажність);
- ким за професією був Оверко ( дяк, а це значить - священнослужитель);
яким був ( набожний), а чи вірив у нечисту силу, хрестився, коли щось привиділось ( так) – забобонний;
- якою дорогою він пішов , а можна ж було піти іншою, більш безпечною (нерозважливий);
- хто намагався допомогти дячку Оверку, підсвічуючи дорогу ліхтариками? Та він не повірив, що це йому йде допомога ( недовірливий);
- Оверко точно знав, що вибрався з болота тільки завдяки собі, та тому, що ревносно молився (самовпевнений);
- у домі порядок, їсти приготовлено ( дячиха) домовитість (у домі прижився Домовик), ( хазяйновитість);
- сварить дяка просто так, чи за діло (справедливість);
- та все ж взяла у руки віник ( суворість);
- за що любив Домовичок дяка ( доброзичливість);
- чому допомагав Домовик людям, як він ставився до них? (доброзичливість);
- чому Домовинок пішов шукати дяка, міг спокійно спати ( відданість);
- коли заліз на стріху, покурив люлечку і що зробив ( загасив іскорку), чому (відповідальність), які ще моменти про це свідчать?
- яким чином допоміг ( перетворився на дерево ) (винахідливість).
( за кожну правильну відповідь подаруночок)
На екрані риси характеру, розділити на риси людей, нечистої сили.
Кола Вена.
( за кожну правильну відповідь «подаруночок»)
Учитель: А хто найяскравіший представник світу нечистої сили? (Домовик) Яким він був, ми з’ясуємо, закінчуючи речення (Чарівна скринька).
Завдання на картках
Домовичок, …. бо …
(завдання на картках та на слайдах)
( за кожну правильну відповідь «подаруночок»).
Учитель : таким чином, у кінці уроку ми знову звертаємося до нашого епіграфу:
« Навколо набагато більше носіїв добра, ніж зла, людині треба бути лише трохи уважнішою до навколишнього світу».
Адже ми побачили, що світ нечистої сили та світ людей живуть у повній гармонії та згоді, чого часто не вистачає у стосунках між людьми.
ЕПІГРАФ ( на слайді)
Навколо набагато більше носіїв добра, ніж зла, людині треба бути лише трохи уважнішою до навколишнього світу.
Учитель: молодці дітки, добре впоралися із завданням , підрахуйте свої подаруночки, кількість яких і є оцінкою за урок.
(стук у двері)
Учитель: діти, до ще гості, хто це?
(заходить Святий Миколай)
(лунає музика) Миколай вітає зі святом, вручає подарунки.
Учитель: дякую всім за активну роботу на уроці, сподіваюся ви дізналися багато нового для себе, а головне, запам’ятали – бути добрими, жити в гармонії з собою та довколишнім світом – одне з головних завдань людини.
Доямашнє завдання:
1. Напишіть твір-мініатюру на тему «Герої казки - носії добра чи зла?»;
2. Напишіть твір-мініатюру на тему «Народне уявлення про домовика».