Тема. Звук [ш]. Букви Ш ш. Читання вірша Т. Коломієць «Колосок», тексту за В. Орловим. Відповіді на запитання.
Мета: закріпити знання учнів про букву Ш ш, звук [ш];
розвивати фонематичний слух, логічне мислення, зв’язне мовлення та увагу учнів; поповнювати словниковий запас дітей;
виховувати чуйне, доброзичливе ставлення до природи, бажання пізнати нове.
Обладнання: фішки на позначення звуків, каса букв, демонстраційна картка з буквою ш.
Форма роботи: індивідуальна, фронтальна, групова.
Методи навчання: словесні (бесіда, мовна розминка, розповідь,робота з підручником), наочні (картки,малюнки).
Тип уроку: урок-гра.
Хід уроку
І. Організаційний момент.Створення емоційного настрою уроку.
1.Діти стоять в колі, тримаючись за руки.
- Посміхніться, передайте свій гарний настрій своє тепло один одному.
Поверніться до гостей,
Привітайтесь: «Добрий день!».
Зараз сядуть всі дівчата,
А за ними і хлоп’ята.
Працюватимем старанно,
Щоб сказати нам в кінці,
Що у нашім першім класі,
Діти просто МОЛОДЦІ!
2.Дітки, я сподіваюсь що наш урок пройде цікаво і плідно, адже ви у мене
уважні
розумні
організовані
кмітливі
3. А девізом нашого уроку стане вислів:
Хто багато читає,той багато знає.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. А дізнатися більше нам допоможуть смішарики , які передали листКрошем.
«Вітаємо, любі першокласники! Запрошуємо вас навчатися і грати разом з нами. Сподіваємось, що наші цікаві завдання допоможуть поповнити ваші знання. Бажаємо успіхів!
З повагою смішарики .»
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Завдання від Кроша.
З Крошембудем грати,
Знання закріпляти!
· Повторення вивченого на попередньому уроці
Учитель.Крош, як завжди дуже поспішав, і не встиг дописати речення. Тож я буду читати, а ви доповнитеїх
Звуки бувають голосні і … (приголосні).
Голосні звуки в схемі позначаються … (О).
В українській мові… (6 голосних звуків).
Приголосні поділяються на… (тверді і м’які).
Тверді позначаються… ( - ), а м’які… (=).
Завжди мякий приголосний звук … (й)
Ця буква не позначає звук… (м’який знак, він пом’якшує попередні приголосні, тому на початку слова стояти не може).
Яку літеру вивчали на попередньому уроці? (ш)
· Який звук вона позначає? (Ш] [ш])
Учитель. Буква Ш ш, вам дуже вдячна за те, що ви її добре запам’ятали і одразу впізнали. Тому і звертається до вас веселим віршиком:
Я – буква Ш ш, тож умію я, діти,
Шептати, шуміти і шурхотіти.
Я шарудіння зчиню серед тиші,
Наче, у шафі, де нишпорять миші.
(В.Сухар)
Діти, які зимові речі зберігаються у шафі? (Шапка, шарф, шуба, штани, шаровари, шкарпетки).
ІV. Повідомлення теми та завдань уроку.
Діти , як ви вже здогадалися сьогодні на уроці ми повинні повторити та закріпити знання про букву Ш ш та звуки , які позначає ця літера. Ми прочитаємо нові слова та речення з нею . А добрий віршик та захоплива казочка, з якими ви незабаром познайомитеся, зроблять наш урок цікавим.
V. Закріплення знань і вмінь учнів
— Послухайтескоромовку , як у Нюші з’явилася шуба .
Дружно,швидко вимовляй!
скоромовки промовляй !
Шило шубку Нюші шило,
Шовком, шерстю шви обшило.
Вийшла шубка прехороша
НашійНюші на порошу.
В. Ладижець
Завдання від Нюші.
Яке нове незрозуміле слово ви зустріли?
Словникова робота * Віднайдіть в словнику значення слова пороша.
Пороша – пухнастийсніг ,переважно перший.( Словник с.86)
— Хтоможешвидкоповторитискоромовку? (Учніспочаткуповторюютьскоромовку у групах по двоє-троєосіб, а потім — усі разом.)
— Ви знаєте, щотаке шило? (Знаряддяпраці, подібне до великоїголки з дерев’яною ручкою)
Завдання від Їжачка . Прочитайте слова таблиці.
Вправа «Читалочка-розширялочка»
Ш * пак
Кіш * ка
Шко * ла
Шиш * ка
Шип * шина
* Складіть речення зі словом шишка, шипшина.
Завдання від Совуньї
Після такої творчої роботи, час відпочити.
Совунья пропонує нам виконати « Гімнастику для очей»
Сидять маленькі совенята.
Раз – розплющили оченята.
Подивилися навколо.
Потім – вгору і додолу.
Оченята – блим, блим, блим!
Відпочити треба їм!
Вправо, вліво оченята
Повертали совенята.
Совенята будуть спати,
А ми будемо читати.
А зараз завдання від іншого птаха - Карича
Завдання від Карича
А)Гра «Порятуй слова!»
(показати зображення шуліки і пояснити учням ігрове завдання)
Жили слова тут , проживали ,
І горя й бід вони не знали,
Доки страшний шуліка хижий
Їх не вхопив, неначе мишу…
Шалену вдачу птах цей мав
Зі слів він букву Ш ш украв!
Ви цим словам допоможіть:
Полагодьте їх відновіть!
Словесний матеріал для гри :… ити ,(шити), -…уміти (шуміти), …ирока(широка),гро …овитий(грошовитий),… епотіти(шепотіти),…анувати(шанувати) .
Давайте пограємо в гру « Навпаки»
Розпороти ,мовчати, вузька,бідний,галасувати, зневажати.
-Назвіть птахів у назвах яких є буква ш?
Більшість птахів їсть насіння, які випали з колосків.
Завдання від Бараша
Робота з підручником
!*Опрацювати колонки слів( прочитайте спільну частину слів, частину ,яка змінила значення слова; букву , яка змінила значення слова)
Бесіда «Пшеничні колоски»
(Демонстрація класу колосків).
Учитель. Зараз ще так далеко до теплого літа. Але про нього нам нагадують ці засушені колосочки. Які ці колосочки? (Пшеничні.) Правильно. Тобто з якої вони рослини? (Із пшениці.) Пшениця дає нам життєво необхідний продукт – хліб. Як можна назвати пшеницю лагідно, ласкаво? (Пшеничка, пшениченька.) Заплющте очі й уявіть таку картину: літо. Ми виходимо у пшеничне поле. Тут панує тиша. Та ось налітає легкий вітерець. Він грається вусатими колосками, розгойдуючи їх. І тиша зникає. Що робить пшеничне колосся на вітрі? (Шелестить, шумить.) Як ми маємо ставитися до пшениці, до хліба? (Шанобливо, бережливо.)
2*Читання вчителем вірша.Т.Коломієць «Колосок» (с .138)
*Вибіркове читання
-знайдіть речення,у якому є слова вусатий , дозрівай.
* Повторне читання вірша. (сильні учні)
Завдання від Совуньюшки
Хто ж там, хто уже стомився
І на парту похилився?
Треба дружно нам всім встати, бо
Фізкультхвилинку розпочати !
Пропоную виконати Фізкультхвилинка на пісню А.Гросу «Бджілка»,адже наш клас теж назив. «Бджолята»
Наступне завдання від Піна.
Прослухавши казку «Пригодити Каштанчика» дати відповідь на запитання – Кого ще вони зустріли?
3*Читання-доповнення казки В.Орлова «Пригоди Каштанчика»
А) Читання казки вчителем.
Б) Відповідь на питання. Якого дійшов висновку Мишко? Розкажіть, до кого ще зверталися Мишко з Каштанчиком ? Що відповів Їжачок?
В) Повторне читання тексту учнів разом з учителем
Г) Вибіркове читання
Чи зможуть зустрітися Мишко з Каштанчиком через 2 роки?
Д) Гра плутанина переплутати , замінити слово
Г) Гра розвідники
Діти, як ви знаєте, смішарики – це тварини, а як ви гадаєте, навіщо нам потрібні тварини?
VI. Підсумок уроку.
Хто допомагав нам працювати на уроці? Погляньте, як згуртувала буква ш їх у хороводі. Я задоволена, що в своїй роботі ви також були дружними.
Уявіть себе зірками і поділіться своїми враженнями від уроку.
Мікрофон