Тема. Океани Землі. Мета: формувати уявлення учнів про водну поверхню Землі - Світовий океан; уміння читати карту і працювати з нею; розкрити значення океанів для людини; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати дбайливе ставлення до природи. Обладнання: карта півкуль, картки для індивідуальної роботи, ребус, ілюстрації з теми: «Природа океанів». Хід уроку
I. Організація класу.
Вчитель.
На урок прийшли ви знову, Працювати всі готові.
- Так.
Щоб урок пройшов не марно. Треба сісти рівно й гарно, Тож і ми часу не гаймо, Працювати починаймо.
II. Контроль, коригування і закріплення знань.
1. Індивідуальна робота з картками.
Свої знання ти перевір. В пригоді стане бліцтурнір
Здавна люди жили групами на певній території. Вони спілкувалися своєю мовою, встановлювали свої традиції, обряди й дотримувалися їх. Так виникли різні народи. Згодом один або кілька народів утворювали державу.
Великі ділянки суші, оточені з усіх боків водою, називаються материки
На Землі є невеликі ділянки суші, з усіх боків оточені водою. Це -острови.
Ділянки суші, оточені водою з трьох боків, називаються півострови. На планеті Земля 6 материків .
Найбільший материк на Земній кулі - Євразія, який складається з двох частин - Європа та Азія . Умовна межа між ними проходить уздовж Уральських гір . Материки різняться між собою розмірами, формами земної поверхні, природою.
2. Щоб всі знання наші закріпити, пропоную провести турнір-блискавку.
- Що таке глобус?
- Скільки полюсів на Землі?
- Назвати уявну лінію, яка проходить на однаковій відстані від полюсів.
- Що таке материк?
- Скільки материків має наша планета?
- Який материк є найбільшим?
- З яких частин складається материк Євразія?
- Назвіть найбільший на Землі острів.
- Який материк найбільш заселений?
- Який материк найменше заселений?
- Які раси людей на Землі ви знаєте?
(Перевірка карточок)
III. Повідомлення теми і завдань уроку.
- А от тему сьогоднішнього уроку ви дізнаєтесь, коли розгадаєте
ребус.
(Океан)
Сьогодні урок природознавства має пізнавальний характер. Складатися він буде з таких частин.
План
1. Що побачили космонавти, спостерігаючи за Землею з
навколоземної орбіти? Якого кольору з космосу наша планета?
2. Яку частину складає вода?
3. Що таке Світовий океан?
4. Який океан є найглибшим?
5. Що знали люди про океанічні глибини в минулому?
6. Яку температуру мають води Світового океану?
7. Що людям дає Світовий океан?
- Спробуйте самі відповісти на запропоновані запитання. Якщо відповідь знаєте, ставте навпроти знак «+», якщо зовсім не знаєте відповіді -ставте знак
- Хто може дати відповідь всі запитання?
- Для чого нам потрібно вивчати океани?
IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
- Отже, розпочинаємо нашу подорож у світ океанів.
Світовий океан - це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі, місця, де знаходяться різноманітні ресурси.
Довгий час океанічні глибини були недосяжними для людини. Минув час, люди створили спеціальні машини, пристрої, що допомагають вивчати морські глибини. Але навіть у наш час учені більше знають про поверхню Місяця, ніж про поверхню дна Світового океану.
Для того, щоб краще вивчити океани, почала швидко розвиватися молода, цікава наука - океанологія. Ця наука вивчає різні явища і процеси, що відбуваються у Світовому океані.
Світовий океан являє собою одне ціле. На Землі умовно виділяють 4 океани. Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний-Льодовитий.
Тихий океан - найбільший океан на Землі. За своєю площею він дорівнює сумі Індійського, Атлантичного і Північного Льодовитого океанів.
Найбільша глибина Тихого океану - Маріанська западина (11022м.). Найбільший острів на всій планеті Бора Бора, який знаходиться в Тихому океані недалеко від Таїті.
Цей океан не омиває берегів Європи, але саме Європейці дали йому таку назву. Його вперше відкрив мандрівник - португалець Фернан Магелан у 1520 році та назва його так тому, що коли його кораблі пливли по ньому, він був тихим-тихим. Але насправді Тихий океан є одним із най неспокійніших океанів. Тут часто бувають урагани і цунамі, на дні океану більше діючих вулканів, ніж на суші. Не даремно моряки говорять про Тихий океан, що там «ревучі сорокові й шалені п'ятидесяті широти». Він омиває береги більш як 50 країн світу. Через нього пролягають найважливіші транспортні шляхи, що сполучають країни Азії, Австралії та Америки. Тихий океан має 25 морів, 3 великі затоки. Найбільше море - Філіппінське. Переважна частина дна океану -рівнина з найбільшими підводними западинами планети. Його тваринний світ налічує близько 60 метрів. У водах океану відомо 2000 видів риб. Це тунець, скумбрія, акули, тріска, кета, камбала тощо. Налічується більш як 6000 видів молюсків: мідії, устриці, кальмари, восьминоги. Він посідає перше місце в світі за виловом риби (45%) та інших морепродуктів - кальмарів, креветок, крабів. На дні Тихого океану виявлено багато родовищ нафти і газу.
Другий за величиною Атлантичний океан названо на честь велета Атланта. Він, як вважали древні греки, тримав на собі небосхил саме на узбережжі цього океану. Атлантичний океан - найтепліший і найсолоніший серед океанів. Саме в цьому океані спостерігаються найвищі приливи на Землі. Атлантика посідає перше місце серед усіх океанів за кількістю пасажирів і вантажу, які перевозяться її просторами. Він дає 35% світового вилову риби. В океані водяться такі риби: скумбрія, тріска, сардина, меч-риба, багато китів.
У ньому розташоване море без берегів - Саргасове. Одне з найбрудніших його морів - Балтійське. Як і в Тихому океані, виявлено родовища нафти і газу, пробурено сотні свердловин, прокладено на дні нафто і газопроводи.
Індійський океан за розмірами займає третє місце серед інших, проте він не менш цікавий. В його назві є підказка: води цього океану омивають Індію. Тільки в індійському океані морські течіі двічі впродовж року змінюють свій напрям на протилежний. Найбагатший органічний світ - на півночі Індійського океану, де відомі численні види риб: сардина, тунець, скумбрія, летючі риби, багато акул, скатів. У
прибережних водах багато коралів, зустрічаються морські зірки, черепахи, кити, дельфіни. У водах цього океану можна виловити риб, які вважалися вимерлими десятки мільйонів років тому. Він відомий значними запасами нафти і газу. У Червоному морі виявлено поклади залізних мідних руд. Найбільший постачальник нафти - район Перськоі затоки.
Якщо подивитися зверху на глобус, можна побачити найменший з океанів планети - Північний Льодовитий. Його назва також містить підказку: Північний знаходитьься навколо північного полюса Землі, а Льодовитий оскільки майже весь вкритий кригою товщиною біля 1 км. Ще наприкінці минулого століття про нього майже нічого не знали. Його довго називали морем. Береги його значно порізані, туг розташовані численні моря і затоки. В океан впадають багатоводні ріки. Це наихолоднітий океан. Через суворі кліматичні умови життя в океані бідне. В ньому налічусгься тільки 150 видів риб. Тут водяться мойви, палтус, сич, нельма. Риба - головна пожива для морських ссавців -тюленів, моржів, білих ведмедів. Полює на тюленів і рибу білий ведмідь. На скелястих берегах птахи (чайки, гаги, топірці, баклани) утворюється масові гніздування - "пташині базари". Тут трапляєгься найбільша медуза - ціанея, яка в діаметрі сягає 2 метри, а щупальці її витягуються до 20 метрів. Найхолодніше море на Землі -Східносибірське.
V. Фізкультхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній.
Ви до сонця потягніться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
VI. Щоб більше дізнатися про Світовий океан ми в класі створили експедиційну групу, яка за допомогою енциклопедій,книг, телебачення провела цікаву подорож. А тепер вона дасть нам відповідь на деякі питання нашого плану.
Що знали люди про океанічні глибини в минулому?
Майже нічого. Бо товща вод надійно ховала дно Світового океану від людського ока. Глибини та будова дна залишались нерозгаданими для людей впродовж віків. Стародавні греки дійшли висновку, що виміряти глибину океану так само неможливо, як і висоту неба. Океан і небо були бездонні й недосяжні. Спроби дістатися дна морів і океанів продовжили голландські моряки. Вони намагалися виміряти глибину з борту корабля лотом, спеціальним приладом, що являє собою гирю, прив'язану до тросу, поділеного на метри.
Яку температуру мають води Світового океану?
Визначити, що середня температура поверхневих вод для Світового океану становить +17°С.Отже, вода в океані тепліша за повітря. Виявляється, що найтепліший океан - Тихий, його середня температура +19°С. на другому місці Індійський океан +17°С, а третє місце посідає Атлантичний океан +16°С. Найнижча температура, безсумнівно, в Північному Льодовитому океані близько 0°С. При температурі -2°С солона морська вода починає перетворюватись на кригу.
Як Світовий океан створює погоду?
Україна розташована далеко від океану. Але все одно впливає на її клімат. Кожен з нас щодня цікавиться погодою. За все це відповідає Світовий океан. Вода, яка випадає на землю у вигляді дощу та снігу, випаровується з поверхні. Світовий океан ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує і тепло, і вологу на Землі. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмар. Отже, виходить, що саме Світовий океан створює погоду. Якби на Землі не було Світового океану, то в Україні був би такий же клімат, як в Арктиці. Не росли дерева, не цвіли сади, а літо було б таке ж холодне ,як зима.
Що дає людям Світовий океан?
Крім того, що Світовий океан створює погоду, він ще і нас годує. Океани дають нам продукти харчування: рибу, морську капусту, водорості, з яких добувають йод, бром, сіль калію, одержують добрива. Вода -основа всіх живих організмів. Понад 2 млн. суден під прапорами різних країн світу борознять моря і океани у пошуках риби. Щороку її добувають понад 52 млн. тонн. Океани і моря дають чимало кисню, яким ми дихаємо. З дна морів і океанів добувають нафту, газ, олово, залізні і мідні руди ( в Індійському океані). Багатий світовий океан. Проте його багатства люди використовують не по-господарськи. Так у
ньому зменшується кількість морського окуня, камбали та іншої риби. Багато шкоди тваринам океану завдає забруднення його нафтою. Найзабрудненішим є Атлантичний океан. Небезпечна ситуація склалися у Середземному і Чорному морях, які при подальшому забрудненні можуть стати мертвими. У зв'язку з цим перед людством стоїть важливе завдання: не допускати забруднення морських та океанічних просторів і зберігати їх рибні багатства від хижацького винищення.
Отже, без Світового океану не було б життя на Землі. Тому його потрібно охороняти. Як ви думаєте, діти, що потрібно робити, щоб води океанів були чистими і багатими на рибу? (Відповідь дітей)
1. Економно використовувати воду.
2. Не засмічувати морські простори.
3. Берегти рибні багатства від хижацького винищення.
4. Будувати очисні споруди, фільтрувати використовувати воду.
VII. Осмислення учнями знань. Робота в парах. 1.Робота з підручником. Опрацювання статті «Океани Землі». Метод «Позначка».
Пара складає список за зразком.
V (речі, які ви знали) + ( речі, про які ви дізналися)
2. Гра «Показуха»
Перед картою, повернувшись спиною до неї, на стілець сідає один із учнів. Другий учень показує на карті океан і характеризує, але не називає його. Той, хто сидить на стільці, має назвати цей об'єкт.
VIII. Підсумок уроку.
«Довідкове бюро».
- Про що нове ви сьогодні дізнались?
- Що вам найбільше запам'яталися?
- IX. Домашнє завдання. Скласти кросворд на тему «Океани».