Урок природознавства у 4 класі на тему "Як обертається Земля. Зміна дня і ночі. Зміна пір року. Чи потрібна осінь природі?"
Клас: 4
Предмет: Я і Україна. Природознавство
Тема: Як обертається Земля. Зміна дня і ночі. Зміна пір року. Чи потрібна осінь природі?
Основні цілі уроку:
сформувати уявлення про зміни дня і ночі, пір року на земній кулі;
продовжувати формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки;
навчати розглядати певну тему з різних точок зору;
сприяти розвитку мислення та вміння вести дискусію;
спонукати дітей до пошуку додаткової інформації, розширювати їхній світогляд;
розвивати комунікативність, пізнавальний інтерес до вивчення предмету;
виховувати любов до рідної країни, бажання більше дізнатися про планету Земля.
Обладнання: диск «Я і Україна. Природознавство. 4 клас», комп`ютер, схеми обертання Землі навколо своєї осі й Сонця, малюнки з зображенням пір року, осінні листочки, вирізані з кольорового паперу, листочки з завданнями для тестування.
Тип уроку: відкриття нових знань.
Хід уроку
І. Організаційно – мотиваційний компонент.
Пролунав дзвінок.
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб сказати у кінці,
Що в 4 нашім класі
Діти просто молодці!
- Адже сьогодні на нас чекає дуже цікавий урок, на якому ми розглянемо такі питання (запис на дошці):
• Чому буває день і ніч?
• Чому в природі змінюються пори року?
• Як відбувається зміна пір року?
• Чи потрібна осінь природі?
- Хто з вас може, використовуючи ці питання, сформулювати тему нашого уроку? (Відповіді дітей. Після цього відкривається запис теми уроку на дошці).
- Чи потрібні нам ці знання? (Так, потрібні, щоб ми могли пояснити ці явища молодшим товаришам, братикам чи сестричкам. Також ці знання знадобляться в подальшому навчанні – на уроках географії, фізики, астрономії).
ІІ. Актуалізація.
1.Фронтальне опитування учнів (половина класу працює на індивідуальних картках – сильніші учні, інша половина – з вчителем).
- Але, перш ніж розпочати роботу за темою нашого уроку, я пропоную вам пригадати про що ви дізнались на попередньому уроці, коли ми вивчали тему «Земля – планета сонячної системи». Кілька учнів працюватимуть за індивідуальними картками, а всі інші – даватимуть відповіді на мої запитання.
Запитання для фронтального опитування
— Що таке глобус? (Глобус – це модель Землі).
— Яку форму має глобус? Чому? (Він має форму кулі, тому що є копією нашої планети).
— Якими є кольори на глобусі та що вони позначають? (синім кольором позначається вода, коричневим – гори і височини, зеленим – низовини, жовтим – пустелі).
— Що таке полюси? (Особливі місця Землі, крайні точки планети).
— Що таке вісь? (Уявна лінія, навколо якої обертається Земля).
— Що таке екватор? (Уявна лінія, яка проходить на однаковій відстані від полюсів і розділяє планету на дві півкулі).
— На які частини поділяє екватор земну кулю? (Північну і південну півкулі).
— Хто з мореплавців і як саме довів, що Земля — куля? (Магелан близько 500 років тому. За 3 роки плавання експедиція під його командуванням обігнула Землю і повернулася до рідних берегів).
2.Індивідуальне опитування.
- А тепер розглянемо завдання, які ви мали виконати вдома в зошитах.
Перевірка домашнього завдання в зошитах (с. 5, завдання 1,3).
Завдання 1
Дай відповіді на запитання, підкресливши правильний варіант.
1. Яку форму має Земля?
а) овал; б) куля; в) круг.
2. Хто є першим українським космонавтом?
а) Леонід Каденюк; б) Юрій Гагарін; в) Валентина Терешкова.
3. Екватор ділить Землю на:
а) два полюси; б) дві півкулі; в) південь і північ.
4. Глобус — це:
а) космічне тіло; б) супутник Землі; в) модель Землі.
Завдання 2
Чому нашу планету називають «блакитною»? Напиши.
Нашу планету називають блакитною, тому що з космосу вона виглядає кулею блакитного кольору, бо більшу частину її поверхні займає вода.
ІІІ. Засвоєння нових знань і оволодіння способами дій.
1.Відгадування загадки.
- А зараз я пропоную вашій увазі загадку.
Коли мати входить в хату,
Всіх вона вкладає спати.
Як батько заходить,
Всіх на ноги підводить.
Хто зуміє відгадати:
Що за батько, що за мати? (День і ніч)
2.Створення проблемної ситуації.
- Із давніх часів люди спостерігали, як Сонце вранці з`являється із – за горизонту, вдень піднімається високо в небо, а ввечері спускається на протилежному боці Землі. Тобто, поява дня і ночі на Землі пояснювалася дуже просто, а саме: сходом і заходом Сонця. Звідси випливає перше проблемне запитання, яке ми розглянемо на сьогоднішньому уроці.
Проблемне запитання (запис на дошці):
Чи правильні ці погляди? Що є справжньою причиною зміни дня і ночі на Землі?
- Чи можемо ми одразу дати відповідь на це запитання? (Ні).
3. Практична робота.
Слайд № 1
- Земля обертається навколо своєї осі із заходу на схід, назустріч Сонцю. Обертання земної кулі навколо осі спричиняє зміну дня і ночі. Це обертання дає основну одиницю часу – добу, і зумовлює поділ доби на дві частини – день і ніч.
Земля здійснює повний оберт навколо осі за 24 години. Цей час називається добою.
4.Робота з підручником (с. 81). Дати відповіді на питання, опрацювавши текст.
- А зараз ви опрацюєте текст у підручнику на с.81 і дасте мені відповіді на такі запитання:
— У якому напрямку рухається Земля навколо своєї осі? (Із заходу на схід).
— Коли буває день (ніч)? (Якщо півкуля освітлена Сонцем – день, а не освітлена – ніч).
— Що називається добою? (Проміжок часу, за який Земля робить повний оберт навколо своєї осі).
— Скільки триває доба? (24 години).
- Отже, давайте повернемось до питань нашого уроку. Перше питання – чому буває день і ніч? Чи дали ми відповідь на це запитання? ( Так. Зміна дня і ночі пов`язана з рухом Землі навколо своєї осі).
5.Відгадування загадок.
- А зараз я пропоную вам відгадати загадки. (Під час відгадування загадок вчитель вивішує на дошці малюнки – відгадки: пори року – осінь, зима, весна, літо).
• У садках, гаях блукає,
Жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
• Стало біло навкруги:
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Воду сковую в льоди.
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я — .... (Зима)
• Привітанням журавля
Я пробуджую поля,
Небеса і ручаї
Та заквітчую гаї.
Відгадайте, хто вона,
Ця красуня чарівна? (Весна )
• Розквітають в луках квіти,
Зеленіють в лісі віти.
Все зелене, молоде...
За весною... йде. (Літо)
6.Створення проблемної ситуації.
- Також з давніх часів люди, спостерігаючи за висотою Сонця, помітили, що в різні пори року воно знаходиться то високо, то низько над горизонтом. Відчули вони і те, що чим вище знаходиться Сонце над горизонтом, тим тепліше, а чим нижче – тим холодніше. Друге проблемне запитання, на яке ми сьогодні відшукаємо відповідь звучить так:
Проблемне запитання (запис на дошці):
Чому на Землі змінюються пори року? Як це можна пояснити?
- Чи можемо одразу відповісти? (Ні).
7.Практична робота.
а) Слайд № 2.
- Крім того, що Земля обертається навколо своєї осі, вона ще обертається навколо Сонця. Шлях, яким рухається наша планета, називається земною орбітою.
Вісь Землі не є вертикальною. Вона дещо нахилена, і цей нахил не змінюється. Він має дуже велике значення, оскільки від цього залежить зміна пір року. Повний оберт навколо Сонця Земля робить за 365 діб 5 годин 48 хвилин 46 секунд. Цей час називається роком.
б) Слайд № 3.
- Коли до Сонця повернута північна півкуля, вона отримує більше сонячного тепла і світла, ніж південна. О цій порі тут літо, а у південній півкулі – зима. Через півроку в південній півкулі, яка більше освітлюється Сонцем, буде літо, а у північній – зима. У цей час Сонце над горизонтом у північній півкулі знаходиться низько і сонячні промені ковзають по поверхні Землі не нагріваючи її.
в) Слайд № 4.
- Коли обидві півкулі під час руху Землі повертаються до Сонця однаково, одержуючи порівну світла і тепла, у тій півкулі, в якій було літо, поступово настає осінь. А в тій півкулі, в якій була зима, настає весна.
Щороку 21 березня та 23 вересня в усьому світі день і ніч триває 12 годин. Цей день називається відповідно весняним або осіннім рівноденням.
8.Фізкультхвилинка.
9. Робота з підручником (с. 82 – 83). Дати відповіді на питання, опрацювавши текст.
- Повернемось до нашого підручника. Опрацюйте перших два абзаци та розгляньте схему зміни пір року.
- За який час Земля робить повний оберт навколо Сонця? (1 рік).
- Скільки діб становить рік? (365 діб 5 годин 48 хвилин 46 секунд ).
- Що є причиною зміни пір року? (Рух Землі навколо Сонця).
- Яке значення має нахил уявної осі в один бік? (від нього залежить зміна пір року).
- Як відбувається зміна пір року?
- Отже, давайте повернемось до питань нашого уроку. Чому в природі змінюються пори року? Як відбувається зміна пір року? Чи дізналися ми відповідь на ці питання? (Так, ми дізналися про причини зміни пір року).
10. Створення проблемної ситуації.
- Уявіть, що в сучасному світі природних катаклізмів склалася дуже несподівана подія: змінився перебіг пір року – зникла осінь як часова форма, як природне явище.
І наше завдання сьогодні – за допомогою мислення, доказів, фактів довести, чи може світ існувати без неї, чи потрібна осінь природі? Можливо, світ обійшовся б і без цієї пори року? Отже, наше останнє проблемне запитання:
Проблемне запитання (запис на дошці):
Чи потрібна осінь природі?
- Давайте надамо слово експертам, які працювали парами і підготували нам свої виступи – за і проти існування осені. Заслухавши їх, ми зможемо зробити висновок: чи потрібна осінь нашій планеті?
Пара 1 (жовтогарячий листок) – збір істотної інформації.
1 учень. Існують певні природні ознаки осені.
2 учень. Сонечко гріє не так весело.
1 учень. Дні стали короткі.
2 учень. Усі перелітні птахи відлетіли в теплі краї.
1 учень. Люди зібрали урожай овочів і фруктів.
2 учень. Небо вкрите хмарами.
1 учень. Часто йдуть дощі.
2 учень. З дерев облітає листя.
1 учень. Незабаром настане зима.
2 учень. Хіба можна сказати що ці характеристики належать зимі? Чи весні? Чи літу?
Пара 2 (червоний листок) – ставлення до уявної події.
1 учень. Зникнення осені призведе до катастрофи у Всесвіті.
2 учень. Зіб`ється весь ритм поступових змін у природі.
1 учень. Із зникненням пори року – осені зникнуть великі мовні надбання українського народу: прикмети, прислів`я, приказки про осінь.
2 учень. А послухайте, які вони чудові, влучні:
• Швидко минув листопад – сувора буде зима.
• Коли до Покрови листя з берези і дуба впаде – очікується легка зима, якщо ж тримається – потрібно чекати на сувору зиму.
1 учень.
• Жовтень ходить по гаю та виганяє птахів з краю.
• Листопад - не лютий, проте спитає, чи вдягнений та взутий.
2 учень. Також будуть неактуальними вже осінні пісні, обряди, свята. Отже, зникне частина великої скарбниці України.
1 учень. А це надбання українського народу і його треба оберігати!
Пара 3 (коричневі листочки) – визначення негативних сторін.
1 учень. Не можу з вами погодитися! Осінь – це сумна пора року. Серце крається, коли дивишся на голі безлисті дерева, на жовту суху траву, на сіре небо.
2 учень. Дуже болісно, коли чуєш сумні крики відлітаючих птахів.
1 учень. Осінь приносить людям багато негативів: апатію, холод, хвороби.
2 учень. Не дуже приємна й погода восени! Ці дощі, мокрі взуття та одяг, бруд на дорогах!
1 учень. Осінь – це помилка у створенні природи.
Пара 4 (жовті листочки) – виявлення позитивних сторін явища, переваг.
1 учень. Я так не вважаю. У природі немає поганої погоди.
2 учень. Зникнення осені призведе до великого розчарування, бо більшості людей подобається осіння краса, осінні зміни в природі.
1 учень. Люди не зможуть жити без осені, тому що вона зачаровує своєю неповторністю.
2 учень. Без осені буде сумно жити.
Пара 5 (зелені листочки) – існуючі альтернативи (що робити?).
1 учень. У осені як у пори року є велике призначення: контролювати цикл оновлення і подальшого розвитку живої природи. В цей період настає час відпочинку для рослин і багатьох тварин. Вони наділені якостями, які захищають їх від холоду.
2 учень. Жива природа готується до перебування у стані спокою, набирається сил і енергії для подальшого життя.
1 учень. А люди завдяки своєму розвиненому інтелекту знайшли свій шлях вирішення проблеми – теплі будинки і одяг.
Вчитель. Кожна пара була дуже переконливою завдяки активній роботі. Прослухавши всі виступи, який висновок можна зробити? (Позитивних рис у осені більше, ніж негативних. Тому осінь має існувати)
- Отже, повернемось до питань нашого уроку. Чи дали ми відповідь на останнє запитання? (Так. Осінь потрібна природі).
ІV. Первинна перевірка розуміння вивченого.
Робота в зошиті (с. 17 – 19)
- Для того, щоб закріпити отримані знання, давайте попрацюємо в зошитах. Відкрийте зошити на с. 17.
Завдання 1. Яка причина зміни дня і ночі на Землі? Познач знаком +.
___ Земля рухається навколо Сонця.
___ Місяць рухається навколо Землі.
___ Земля рухається навколо своєї осі.
___ Сонце рухається навколо Землі.
Завдання 2. Допиши речення
Час, за який Земля робить повний оберт навколо осі, називають добою.
Завдання 3. Підкресли число, яке відповідає тривалості доби:
а) 48 год; б) 24 год; в) 14 год; г) 34 год.
Завдання 4. Вибери відповіді на запитання і запиши їх відповідними цифрами в дужках.
1 — один рік; 2 — Венера; 3 — орбіта; 4 — Місяць; 5 — вісь Землі; 6 — 365 днів 48 хв 46 с.
Як називають шлях, по якому Земля обертаєть¬ся навколо Сонця?(_3 )
За який період часу Земля робить повний оберт навколо Сонця? (_1_)
Яка тривалість року на Землі? (_6_)
Як називається природний супутник Землі? (_4_)
V. Закріплення нових знань і способів дій.
Тестування з взаємоперевіркою.
- А зараз проведемо невелике тестування за питаннями, які ми розглядали на сьогоднішньому уроці. На парті у кожного з вас лежить аркуш з тестами. Кожне запитання має 3 варіанти відповіді. Ваше завдання – вибрати правильну відповідь і обвести потрібну букву кружечком. Після закінчення роботи ви обміняєтесь роботами і ми проведемо взаємоперевірку. Підпишіть роботи і починайте. (Самостійна робота учнів із взаємоперевіркою).
VІ. Інформація про домашнє завдання.
- Вдома ви ще раз опрацюєте статті і питання до них на с. 81 – 83, виконаєте в зошиті завдання 5, 6 на с. 18 – 19.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Чи справдились ваші очікування щодо уроку?
- Що на уроці було для вас особливо цікавим?
- Що нового для себе ви відкрили на уроці?
- Як ви використовуватимете знання, які здобули сьогодні?
Додатки
Індивідуальні картки
1.Яку форму має планета Земля? Познач знаком (+).
О Земля має форму куба.
О Земля має форму кулі.
О Земля подібна до величезної брили.
2.Які з планет Сонячної системи є сусідами Землі? Познач знаком (+).
О Марс і Меркурій. О Марс і Венера.
О Венера і Юпітер. О Юпітер і Марс.
3.Допиши речення.
Глобус — це
4. На малюнку в кружечках запиши відповідні цифри.
1 — Південна півкуля
2 — Північний полюс
3 — Північна півкуля
4 — Екватор
5 — Південний полюс
5.Запиши цифри, якими на малюнку позна¬чено місця, через які проходить уявна лінія — вісь Землі. 2, 5
Тести
1.Земля обертається навколо своєї осі:
а) із сходу на захід;
б) із півдня на північ;
в) із заходу на схід.
2.Зміна дня і ночі спричиняється:
а) обертанням земної кулі навколо Сонця;
б) обертанням земної кулі навколо своєї осі;
в) обертанням земної кулі навколо Місяця.
3.Земля здійснює повний оберт навколо осі за:
а) 25 годин;
б) 24 години;
в) 24 години 30 хвилин.
4.Земною орбітою називається шлях, по якому вона обертається навколо:
а) Сонця;
б) Місяця;
в) Марса.
5.Вісь Землі є:
а) вертикальною;
б) горизонтальною;
в) не вертикальною.
6.Повний оберт навколо Сонця Земля робить за:
а) 365 днів;
б) 368 днів;
в) 362 дні.
7.Літо в північній півкулі наступає, коли Земля до Сонця повернута:
а) екватором;
б) південною півкулею;
в) північною півкулею.
8.Коли в північній півкулі літо, то в південній півкулі:
а) весна;
б) літо;
в) зима.
9.Якщо в південній півкулі літо, то в північній півкулі воно буде через:
а) рік;
б) пів року;
в) півтора року.
10.Коли обидві півкулі повернуті до Сонця однаково, то:
а) літо змінюється на осінь, а зима на літо;
б) літо змінюється на осінь, а зима на весну;
в) літо змінюється на весну, а зима на осінь.