Урок розвитку зв'язного мовлення для учнів 4 класу на тему "Твір - опис "Білочка""
Тема. Твір – опис „Білочка"
Предмет: українська мова
Клас: 4
Автор уроку: Сасанчина Марина Василівна, вчитель початкових класів.
Освітня установа: Новозапорізька ЗШ І – ІІІ ступенів.
Район: Запорізький.
Коротка характеристика класу: у класі навчаються 12 учнів – 6 хлопчиків, 6 дівчаток. Клас дружний, товариський, активний у навчанні та позаурочній роботі. Діти дуже люблять виконувати творчі завдання.
Мета: закріпити знання учнів про типи текстів, навчити дітей складати твір – опис за поданим планом, формувати вміння добирати найбільш влучні прикметники під час опису предмета, збагачувати активний і пасивний словник учнів; розвивати спостережливість, пам'ять, уміння порівнювати, співставляти; виховувати любов до тварин.
Обладнання: презентація, ноутбук, телевізор, «смайлики» для вчителя та учнів, ілюстрація білочки, тлумачні словники, картки для роботи в парах, картки для словникової роботи, музичний супровід, «крісло автора», аркуші для запису тексту – опису, таблиці «Типи текстів», «Схема опису».
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Самоорганізація до навчальної діяльності.
1. Організація класу.
Стали, діти, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
2. Привітання гостей.
- Сьогодні на нашому уроці присутні гості. Давайте їх привітаємо. (Діти вітаються з присутніми гостями).
3. Емоційна настанова.
- У мене зараз гарний настрій. Ось такий. (Вчитель прикріпляє «смайлик» з посмішкою).
- А у вас? Намалюйте свій настрій на «смайликах», що лежать на ваших партах. (Діти малюють).
- Покажіть мені ваш настрій. Я хочу, щоб такий настрій залишився у вас до кінця уроку.
- Ми починаємо заняття у нашій школі спілкування. Я сподіваюсь, що наші думки обов’язково зустрінуться і ми зможемо створити ситуацію успіху та зав’язати вузлики знань. А в помічники я пропоную взяти: увагу, фантазію, уяву, творче мислення.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Повторення вивченого про типи текстів.
- З чого складається текст?
- На які частини поділяється текст?
- Які типи текстів ви знаєте?
2. Робота з таблицею «Типи текстів».
Розповідь Опис Міркування
повідомлення ознаки думки
що сталося? який? чому?
- Що ви знаєте про текст – розповідь?
- На яке питання відповідає текст – розповідь?
- Що вам відомо про текст – опис?
- На яке питання відповідає текст – опис?
- Що ви пам’ятаєте про текст – міркування?
- На яке питання відповідає текст – міркування?
3. Робота над загадкою.
- Сьогодні до нас на урок завітала незвичайна гостя. Хто вона ви дізнаєтесь, відгадавши загадку.
Пухова руденька шуба
Із сосни стриба на дуба.
Хвіст у неї, як мітла,
А сама на зріст мала.
Очі сяють, як намисто,
Мов дві цяточки вогнисті.
В неї хата гарна, тиха,
Взимку повненька горіхів.
В лісі любить вона жити,
Відгадайте, хто це, діти? (Білка )
- До нас на урок завітала лісова красуня білочка. (Вчитель вивішує на дошці малюнок білочки).
4. Робота над визначенням типів текстів.
- Зараз я пропоную вашій увазі тексти. Я буду їх по черзі зачитувати, а ваше завдання – визначити, до якого типу відноситься кожен з них.
Текст 1 (Розповідь).
Чи знайдеться в Україні ліс, у якому б не зустрілася вам білка? Де лісова гілка — там і білка. Восени в білки особливо багато клопотів. Треба на зиму грибів насушити, запастися горішками, жолудями, шишками, дупло вимостити. Коли завіють сніги, загудуть завірюхи, білка сховається в дуплі. А доки не чути заморозків, білка розважається.
Текст 2 (Міркування).
Білки – всеїдні тварини. Живляться вони насінням хвойних дерев, жолудями, горіхами, грибами, ягодами, яблуками. А також поїдають комах, розорюють гнізда птахів і їдять яйця та пташенят.
- Який тип тексту ми не назвали?
- Як ви думаєте, чи пов’язано це якось з темою нашого уроку? (Мабуть, ми будемо складати текст – опис).
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Так, сьогодні на уроці ми з вами будемо вчитися правильно будувати речення, виражати свої думки, вчитися описувати білочку, тобто писати текст – опис. А також розширимо і поповнимо свої знання про цю тваринку.
1. Інтерактивна вправа «Очікування».
- Як ви думаєте, чого нас навчить цей урок? (Відповіді учнів).
2. Ознайомлення із завданнями уроку.
- Отже, сьогодні на уроці ми будемо:
пізнавати нове, цікаве;
спостерігати, аналізувати, робити висновки;
аналізувати мовний матеріал;
складати текст – опис і записувати його у певному порядку;
давати оцінку роботі.
ІV. Розвиток мовних умінь.
1. Лексико – стилістична підготовка.
1.1. Робота з тлумачним словником.
- Розпочнемо ми роботу зі знайомства з тлумаченням назви тваринки, про яку говоримо на уроці. Відкрийте словники і знайдіть, що повідомляють нам про білочку.
БІЛКА - [б і л к а] – Лісовий руденький невеличкий звірок із пухнас¬тим хвостом та китичками на вухах, що живе на деревах; вивірка. Ласкаво - білочка.
- Давайте познайомимось з віршиком про цю чудову тваринку. (Діти зачитують вірш із тлумачного словника).
1.2. Мовна розминка.
- Та є не лише загадки і вірші про білочку. Про неї складено багато інших творів. Зараз ми з вами проведемо мовну розминку, використовуючи їх. (Слайди № 2, 3, 4, 5).
Скоромовка
Бавлять ранньої пори
Бобренят старі бобри.
Бубонить бобер до білки:
- Бобреня боїться бджілки.
Скоромовка – спотиканка
БІЛЧА
Білча
В дуплі
Горіх
Хова.
Прийшла
Пора
Горіхова.
Г. Бойко
Прислів’я та приказки
Білку ловити – тільки ніжки відбити.
Ведмедя боятися – і від білки бігти.
Боятися вовка, бігати й від білки.
Лічилка
Білки зайців пригощали,
Їм морквину подавали.
Всі горішки самі з’їли,
А тобі водить звеліли.
1.3. «Хвилинка – цікавинка». (Слайди 6, 7, 8).
Білка - чудовий повітряний акробат. Завдяки чіпким кігтикам вона легко лазить по деревах. Довгий пухнастий хвіст допомагає стрибати. Він служить і кермом, і парашутом, підтримує її у повітрі. Взимку білка накривається хвостом, як ковдрою. Білка скидає перед зимівлею руду шерсть, одягаючи сіру, теплішу, м'якішу, пухнастішу шубку.
Місцями для відпочинку білочки можуть бути дупло, кубло великої птиці, найчастіше ворони, сороки або яструба. Але, окрім таких випадкових притулків, кожна білка має, звичайно, свій постійний будинок у вигляді гнізда. Воно нагадує вороняче і знизу виглядає як безладна купа гілок, але, на відміну від воронячого, зверху прикрите плоским дахом і являє собою щось на зразок кулі з двома виходами – головним і запасним. Всередині гніздо надзвичайно старанно вистелене сухим листям та мохом.
Білченята з’являються на світ маленькими, сліпими і зовсім без шерсті. Білочка – дуже гарна і турботлива матуся. Вона старанно доглядає своїх малят.
1.4. Робота з таблицею «Схема опису».
- Ми багато дізналися про білочку і можемо приступати до роботи над текстом – описом. А допоможе нам у цьому таблиця «Схема опису».
Схема опису
Зачин що? (кого?) описуємо
Основна частина ознаки предмета, який описується
Кінцівка особисте ставлення до предмета опису
1.5. Словникова робота.
- Для складання словника слів, які ми будемо використовувати для тексту – опису, ви попрацюєте у парах. Кожна пара отримає своє завдання. У вас на партах знаходяться листочки, на яких ви будете працювати.
Робота в парах.
1 пара: Як можна назвати білочку, щоб не повторюватись?
2 пара: Яка у білочки шубка?
3 пара: Які у білочки оченята, голівка, вушка, мордочка?
4 пара: Які у білочки лапки, пальці, кігтики?
5 пара: Яке у білочки тіло, хвіст?
Всі учні: Яка білочка?
Білочка – лісова мешканка, лісова тваринка, пустунка, лісова красуня, чудовий «повітряний акробат».
Шубка – червоняста, руда, м 'яка, пухнаста, взимку сіренька.
Оченята – мов блискучі намистинки, немов великі ягоди чорної смородини, горіхові, чорні, мов дві цяточки вогнисті.
Голівка – маленька.
Вушка – гострі, наче ріжки, на вушках чорні китички.
Мордочка – витягнута, гостра, допитлива.
Лапки – коротенькі, спритні, міцні.
Пальці – довгі.
Кігтики – гострі, чіпкі.
Тіло – видовжене.
Хвіст – ве¬ликий , пух¬настий, довгий, пишний.
Білочка - невелика, працьовита, спритна, руда, хитра, обережна, маленька.
(Після зачитування слів кожної пари вчитель на дошці вивішує слова – характеристики).
2. Фізкультхвилинка.
Раз, два, три — з нами ти до лісу йди.
Раз, два, три, чотири, п'ять —
будем в лісі крокувать.
Там пташок ми пострічаєм,
разом з ними політаєм.
Разом з зайцем поскакаєм,
а від вовка — повтікаєм.
Як лисичка, до зайчат підкрадемось,
перші проліски у лісі знайдемо.
Як ведмедик косолапий, потанцюємо,
ледве чутно тихим лісом помандруємо.
3. Ознайомлення з планом тексту – опису. (Слайд № 9).
1. Білочка.
2. Зовнішній вигляд тваринки.
3. Лісова красуня.
4. Добір заголовка до тексту.
- Який заголовок можна дібрати, щоб була зрозумілою основна думка нашого тексту – опису? («Лісова красуня», «Білочка», «Руде звірятко», «Лісова мешканка», «Пустунка»).
5. Запис тексту «Білочка» (під музичний супровід).
- Кожен з вас отримав аркуш, на якому ви будете працювати. Ваше завдання – записати заголовок тексту – опису та сам текст за планом.
6. Перевірка написаного.
7. «Крісло автора».
- Перш ніж ми послухаємо твори, які ви написали, давайте ще раз повернемось до схеми тексту – опису. (Учні переглядають схему). Будьте уважні, коли слухатимете своїх товаришів. Зверніть увагу на те, чи дотримувалися вони цієї схеми у своїх роботах. Чи є бажаючі прочитати свої твори?
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Давайте повернемось до завдань уроку.
- Чи виконали ми головне завдання уроку?
- Чи вдалося нам скласти текст – опис?
- Чи змінився ваш настрій, порівняно з початком уроку?
VІ. Домашнє завдання.
- Вдома ви напишете твір – опис улюбленої домашньої тваринки або лісового мешканця, який вам подобається. Свою роботу оформите на окремому аркуші. Всі аркуші ми зберемо і створимо книжечку на згадку про наш сьогоднішній урок.