Мета: Формувати у дітей навички розумової діяльності, розвивати відповідні способи сприймання (вміння спостерігати, обстежувати предмети, експерементувати, досліджувати тощо), мовлення, мислення, уяву, пам'ять увагу; стимулювати пізнавальний інтерес, сприяти розвитку допитливості; навчати самостійно не стандартно міркувати, приймати рішення, відповідати за свої дії та їх наслідки. Розширювати знання дітей про корисні та шкідливі для здоров'я продукти харчування, їх користь для вживання людиною, розвивати сенсорні відчуття у дітей, пам'ять, мислення, увагу, уміння аналізувати, висувати припущення, обґрунтовувати власну думку. Виховувати свідоме ставлення до власного здоров'я, любов до природи, уважність,кмітливість та доброзичливе ставлення один до одного.
Матеріал: лист із загадками; чайник,чашка, сухі квіти із ромашки; чіпси, смажені сухарики та сушені в духовці сухарі, два кошики; газовані напої,ватні фільтри, лійки,тарілки, ложечки, стаканчики з водою ігрове поле з контурними зображеннями посуду; овочі,фрукти; дощички, солоне тісто, вироби із солоного тіста, фарби, пензлі,таці.
Попередня робота: бесіда з дітьми про дари природи, працю людини в ній. Розглядання ілюстрацій про овочі,ягоди, фрукти та про користь вживання їх у їжу,малювання фруктів та овочів, дидактичні ігри «Вгадай за смаком», «Що корисне, що ні», «Що росте в саду, що на городі», ліплення з солоного тіста.
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вихователь: Діти, погляньте: на вікні з'явився лист. Як гадаєте, від кого він? (Припущення дітей) Це загадка! З неї дізнаємося, хто написав цей лист.
Кумедний я і невгамовний,
Та ще й до вигадок невтомний.
Солодке до смаку мені
Моторчик маю на спині. (Карлсон)
«Залітає» Карлсон, тримаючи в руці кошик із продуктами.
Вихователь: А ось і Карлсон. Чомусь наш гість кволий, пригнічений.
Карлсон: У мене болить живіт. Не знаю чому… ( припущення дітей).
Вихователь: Це, мабуть, ти солодкого переїв! Хоч солодощі й смачні, але можуть зашкодити здоров'ю. Діти, чим ми можемо полікувати Карлсона? (відповіді дітей). Заваримо йому запашний чай з ромашки та м'яти.
СПОСТЕРЕЖЕННЯ «ЗАВАРЮЄМО ЧАЙ»
Вихователь: ромашка – це корисна лікарська рослина, відвар з неї зніме біль у животі. М'ята – це теж корисна лікарська рослина, відвар з неї заспокоює. У чашку насипаємо квіти ромашки та листочки м'яти, заливаємо окропом – і за кілька хвилин напій буде готовий. Які ще лікарські рослини ви знаєте? (відповіді дітей) Карлсоне, пий чай маленькими ковточками. До речі, що це в тебе в руках?
Карлсон: Я щойно із супермаркету, накупив смакоти. Ось, дивіться. Це солодка газована вода, а це звичайна газіровка, чіпси, сухарики, овочі, фрукти.
Вихователь: Діти, що скажете про продукти, які приніс Карлсон? Корисні вони, чи ні? (відповіді дітей).
Карлсон: Вони корисні, корисні, я знаю.
Вихователь: Сьогодні ми це і з'ясуємо, провівши досліди. І розкладемо продукти по різних кошиках: корисні для здоров'я – до зеленого, шкідливі – до червоного.
ДОСЛІД ІЗ СОЛОДКИМИ ГАЗОВАНИМИ НАПОЯМИ
На кожному столі стоїть пустий пластиковий стаканчик з лійкою,у якій є трохи вати, та стаканчик із солодкою газованою водою. Діти під керівництвом вихователя переливають воду через ватний фільтр.
Вихователь: Що ми бачимо? (фільтр стає такого ж кольору, якою була вода.) Як гадаєте, чому це сталося? (припущення дітей). Хімічний барвник, який додають у солодку воду, пофарбував вату. Такий барвник може викликати нудоту, біль у животі або алергію. До того ж у ці напої додають і кислоту, ароматизатор, вуглекислий газ, що теж шкодять нашому здоров'ю. Ці шкідливі речовини ми не можемо побачити, але відчуваємо на смак
Вихователь: У який кошик ми покладемо солодкі газовані напої? Чому? (відповіді дітей). Карлсоне, тепер ти зрозумів, чому не можна пити ці напої?
Карлсон:Збагнув! Тепер питиму тільки прозору газовану воду без кольору і солодких ароматизаторів.
Вихователь: Що ж, поговоримо і про неї.
ДОСЛІД ІЗ ГАЗОВАНОЮ ВОДОЮ
Вихователь: Візьміть прозору склянку, налийте газовану воду і помішайте ложечкою. Що ви бачите? (бульбашки). Як гадаєте, що це? (припущення дітей). Це вуглекислий газ. Він небезпечний для здоров'я людини, погано впливає на роботу внутрішніх органів. Отже до якого кошика покладемо газовану воду? Чому? (відповіді дітей) Карлсоне, ти переконався, що ці напої шкідливі ? (Карлсон стверджено киває).
Вихователь: А які напої і смачні і корисні? (Компот,сік, морс, чай…) Малята, чи ви любите грати? Зараз кожен зможе спробувати себе у ролі кухаря та приготувати смачну і корисну страву.
ГРА «СМАЧНОГО»
Перед дітьми розкладені картки-фішки із зображенням фруктів і овочів, по два ігрових поля (червона та зелена каструля), діти повинні зварити борщ та компот
Вихователь: до якого кошика покладемо овочі та фрукти? (відповіді дітей)
Карлсон: Ой-ой-ой! Я забув вас пригостити чіпсами та сухариками.
Вихователь: зачекай, Карлсоне, спершу з'ясуємо,з чого вони зроблені.
ДОСЛІД З ЧИПСАМИ
На столах тарілочки з чіпсами та склянки з водою, паперові серветки.
1.Діти беруть серветку, притискають її до чіпсів. На серветці залишаються масні плями. Роблять висновок: чіпси обсмажені, жирні. При смаженні часточки їжі горять і утворюють речовини, які руйнують наш організм.
2.У склянку з водою занурюють кілька чіпсів, перемішують ложечкою. Вода стала брудною від барвників. Роблять висновок: чіпси містять неприродні приправи, барвники, які шкодять нашому здоров*ю.
Вихователь: діти, чи можна вживати чіпси? До якого кошика ми їх покладемо? (відповіді дітей) Карлсоне, наші діти не будуть їсти чіпси.
Карлсон: А мене є ще смачні сухарики. Ви любите су3харики? Чому вони Вам подобаються? Як вважаєте, вони корисні чи ні? (відповіді дітей).
ДОСЛІД ІЗ СУХАРИКАМИ
Вихователь: Розглянемо сухарики, які приніс Карлсон. Якого вони кольору?(відповіді дітей). А хліб може бути червоного кольору? (Ні). Отже, ці сухарики теж оброблені барвниками та ще й підсмажені. Понюхаємо їх. Що відчуваємо? Чому? До якого кошика ми їх покладемо? (Відповіді дітей). Але є ще й інші сухарики, які подають до супу в дитячому садку. (Діти розглядають сухарики, порівнюють їх) Як бачите вони іншого кольору, бо не оброблені барвниками, не мають різких запахів, бо до них не додають різні ароматизатори; ці сухарики не лишають масних плям,бо не смажені, а сушені з доброго хліба. Вони багаті на речовини, необхідні для організму людини. До якого кошика ми їх покладемо? (відповіді дітей).
Вихователь: А тепер час відпочинку, проведем фізкультхвилинку.
Карлсон быстро потянулся
Раз- нагнулся, два- нагнулся,
Руки в стороны развел,
А варенье не нашел.
Чтоб варенье нам достать,
Нужно на носочки встать!
Вихователь: Діти, в кошику у Карлсона є ще дарунки. Зараз я загадаю вам загадки, а ви спробуйте відгадати, що ще приніс нам Карлсон і чи корисна ця їжа, чи ні.
«ВІКТОРИНА «ВІДГАДАЙ ЗАГАДКУ»
(загадування загадок про овочі і фрукти)
Підсумок заняття.
Вихователь: Молодці, діти. Ви добре постаралися і ти, Карлсоне, молодець, що зрозумів, які продукти корисні, які ні. А у нас для тебе теж є сюрприз. На минулому занятті з ліплення діти ліпили овочі й фрукти із солоного тіста, а потім ці вироби випікалися в духовці і зараз наші дітки розмалюють їх фарбами, а потім ми влаштуємо виставку і запросимо тебе. Ти прилетиш до нас?
Карлсон: Спасибі. Завдяки вам я дізнався багато нового і важливого про продукти, тому надалі намагатимусь не вживати тих, які шкодять здоров*ю.
Природа – могутнє джерело пізнання , яке через спілкування розкриває людині свої таємниці й робить її більш чутливою до навколишнього світу. Людина – частина природи, потяг до всього живого закладений у ній від самого народження, та чи не найяскравіше виявляється в дитячому віці. Дошкільний вік – найважливіший етап у становленні екологічного світогляду людини, передбачає створення передумов гуманної взаємодії з природним довкіллям. Дуже важливо, що Ви звертаєте увагу на екологічне виховання